Det opplyser det danske verftet i en pressemelding gjengitt på nettsiden Maritim Competence.

Fartøyet «Elias Johan» skal rigges for not og snurrevad, og utrustes for RSW, levendefisk, kaiføring og frys. Båten blir 44,5 meter langt og en bredde på 12 meter. Lasterommet blir på 499 kubikk.

Opsjoner på to til

Båten blir den aller første i en serie på tre, tilnærmet samme størrelse, ifølge Vestværftet.

Etter hva Fiskeribladet erfarer, er det skrevet kontrakt på en båt nummer to, samt en opsjon på en tredje.

«Elias Johan» leveres i løpet av tredje/fjerde kvartal i 2022. Foto: Vestværftet Aps

– Pen ordrebeholdning

– Hvordan ser ordreboken deres ut nå?

– Vi har en ganske pen ordrebeholdning, som er langsiktig. Vi har fem-seks båter som vi skal bygge. Vi har en vi avleverer nå, og så har vi en til Benonisen, i tillegg at vi skal levere til danske, skotske og irske redere, samt en til Frankrike, sier daglig leder ved Vestværftet, Ove Kristensen til Fiskeribladet.

Leveres i 2022

- Merker dere utfordringer som følge av korona-situasjonen?

- Skipsprosjekter er så langsiktige. Hvis korona har innflytelse nå, så betyr det i såfall at skip som skal bygges om to år ikke blir til ordrer nå. Hva korona-situasjonen vil gjøre med markedet er litt vanskelig å si nå, sier Kristensen.

Fartøyet skal etter plan leveres i løpet av tredje/fjerde kvartal 2022, og er designet og utviklet av Vestværftet Aps i nært samarbeid med rederi og megler.

- Stort sett alle skip blir tegnet og designet etter redernes ønsker. Det er sjeldent at vi bygger søsterskip. Dette er et nytt design, sier Kristensen.

Innredningen bli arrangert for 12 personer

Fartøyet tenkes utstyrt med det mest tilgjengelige av utstyr for reduksjon av NOX-utslipp og dieselforbruk.

Les også:

Aas Mek. Verksted skal bygge to nye Sølvtrans-båter

Dette er den nye danske reketråleren «Skagerak»

Napp-rederi snart klar med ny Skogsøy-båt