«Josberg» er 21x9 meter, som betyr at den er et par meter bredere enn det som har vært regnet som ideelt for båter i denne lengden. En annen spesialitet er at båten er 20,4 meter høy fra bunnkjølen til toppen av masta, bare en drøy halvmeter kortere enn lengden på båten. Den stikker 4,6 mener ned i havet uten last og har et par etasjer mindre enn forliste «Fay» som også var en 21-meters båt, bygd hos Stadyard på Raudeberg.

Verftet understreker at det er en sikker fiskebåt, noe rederiet også har uttrykt.

«JOSBERG»: Den nye kystfiskebåten til Napp varsler en besparelse på 50 prosent drivstoff målt opp mot tilsvarende båter. Foto: GOT Skogsøy

Høy fokus på sikkerhet

– Sikkerheten er godt ivaretatt. Byggeprosjektet imøtekommer kravene i de nye reglene til Sjøfartsdirektoratet. Det er absolutt høyeste fokus på sikkerhet, sier administrerende direktør Andre Rustad i GOT Skogsøy i Mandal.

André Rustad, daglig leder ved GOT Skogsøy Foto: Arkivfoto Kjersti Kvile

Etter forliset med 21-metringen «Fay», har denne 21-metringen fått et ekstra fokus på seg fra sjøfartsmyndighetene.

– Det har hele veien vært et høyt fokus på sikkerhet med luker på sida og akter i båten. Alle luker kan lukkes selv om motorkraften skulle være borte. Det har også vært optimal oppmerksomhet om å sikre rømningsveier. Man kan ikke søke om dispensasjoner fra de strenge regler som gjelder selv om båten ikke er spesielt lang, sier Rustad.

Må forholde oss til lengder

– Hvor utfordrende er det å bygge fiskebåter ut fra de gjeldende lengdebegrensninger som på en måte er med på å bestemme designet på båten?

– Det er klart vi møter noen utfordringer med lengdegrensene og de krav og ønsker som rederne legger inn i prosjektet. Redskap blir større, teknologien tar utstyret videre og det blir alltid en runddans om å tilpasse seg de lengdegrensene som ligger der, sier Rustad.

TRENING: Både badstue og trim-muligheter for mannskapet på «Josberg». Foto: GOT Skogsøy

Rustad sier at nye «Josberg» har nådd et hårete mål om å få 50 prosents drivstoffreduksjon i forhold til hva som er vanlig for båter i denne størrelsen. Det betyr 55 liters drivstofforbruk på ni knops fart.

– Vi har klart å oppnå det gjennom modifikasjoner på vekt og skrog, sier Rustad.

Man kan ikke søke om dispensasjoner fra de strenge regler som gjelder selv om båten ikke er spesielt lang

Andre Rustad, GOT Skogsøy

Første i sin gruppe

«Josberg» blir en kystfiskebåt som det foreløpig ikke er noen make til. «Ben Hur», levert i vinter, har de samme målene, men er en snurrevadbåt men annen innredning. «Josberg» er rigget for å kunne fiske både med autoline og garn og kan ha begge redskaper med seg på samme sjøvær.

Komfort for mannskap er på et godt nivå med flere enkeltlugarer og stor messe. «Josberg» blir i tillegg den første kystfiskebåten i sin størrelse med badstue og trimrom. Dette har til nå vært forbeholdt nye båter i havfiskeflåten. Det er vel bare «kinosal» som mangler før den er på det absolutte toppnivå i fiskeflåten, men en stor flatskjerm fungerer også godt.

KLAR: Gode arbeidsforhold under dekket på «Josberg». Foto: GOT Skogsøy

God ordretilgang

For GOT Skogsøy er «Josberg» en bekreftelse på at verftet er blitt storprodusent av mellomstore kystfiskebåter.

– Det er stort trykk og interesse for nybygg. Muligens greier vi å få presset inn en båt til for levering neste år, men ordrebøkene tilsier at båter i ordre ut over dette, ikke kan leveres før i 2022, sier Rustad.

Det neste nybygget som slippes fra verftet i Mandal, blir «Kjell Senior» til Kjell Tore Einarsen i rederiet Einarsen Fisk AS, også det på Napp i Lofoten.

«Josberg» ble bygget til en pris på rundt 52 millioner kroner.

LUKER: Sikkerhet med luker har fått spesiell oppmerksomhet på den nye kystfiskebåten. Foto: GOT Skogsøy
KOMFORT: Høy klasse på messa. Foto: GOT Skogsøy