Nye og prisvinnende «Libas» satte torsdag kursen fra verftet Cemre Shipyard i Tyrkia mot hjemmehavna på Sotra utenfor Bergen. Skrivende stund er båten ute et sted i Middelhavet og er ventet hjem om cirka ti døgn, forteller reder Peder O Lie til Fiskeribladet.

– Hvordan har du det nå?

– Fantastisk bra. Det har vært en lang og krevende periode. Den her koronaen har nesten tatt overhånd i lang, lang tid, sier Lie.

Han forteller blant annet at båten er rundt et år forsinket fordi pandemien har gjort inn- og utreise fra Tyrkia vanskelig.

Men nå er rederiet svært fornøyde med resultatet.

– Alt har gått bra med testingen. Vi var mest spente på prøvekjøringen av LNG, men det har gått helt strålende, sier Lie.

Nybåten er rigget for not og pelagisk trål. Foto: Bjarne Haldorsen/Liegruppen

Gass, batteri og diesel

Nye «Libas» er nemlig Norges første fiskebåt som skal gå på flytende naturgass, også kjent som LNG. Motoren kan veksle mellom gass og diesel, og båten har i tillegg en batteripakke på 500 kilowattime.

– Det har åpnet seg en fantastisk mulighet for å blande biogass inn i LNG-en. Vi får nå en ferdig blanding med for eksempel 20 prosent biogass og 80 prosent LNG, sier Peder O Lie.

Med det skal de oppnå stor reduksjon i CO2-utslipp fra nybåten. Lie peker på at regjeringen har satt et mål om redusere utslippet av klimagasser med 50–55 prosent innen 2030.

– Vi oppnår det allerede nå i 2021, sier Lie.

Målet for Liegruppen er minst mulig utslipp med nybåten. Foto: Bjarne Haldorsen/Liegruppen

– En ordentlig båt

Bjarne Haldorsen startet som daglig leder i Liegruppen mai 2019. Siden den gang har det gått mye i «Libas». Og det var spesielt å se båten i Tyrkia denne uken, etter at han sist så den før jul for to år siden.

– Nå var det jo blitt en ordentlig båt. Det var fantastisk, sier han.

– Hva har forsinkelsene kostet dere?

– Det koster veldig mye planlegging med slikt nybrottsarbeid. Det har kostet mye tid og krefter. Og det har klart det ikke er gratis at en båt blir forsinket.

«Libas»
  • Pelagisk snurper/tråler
  • Lengde: 86,1 meter
  • Bredde: 17,8/18,8 meter
  • Tonnasje: Cirka 4600 bruttotonn
  • Lastekapasitet: 2900 kubikkmeter
  • LNG-tank: 350 kubikkmeter
  • Hovedmotor: 6000 kilowatt
  • Hjelpemotor: 1600 kilowatt
  • Batteri: 500 kilowattime

Over 50 millioner dyrere

Fiskeribladet har tidligere skrevet at «Libas» ville koste 300 millioner kroner. Rederiet har ikke satt opp et endelig regnestykke ennå, men allerede nå er det klart at båten blir mye dyrere. Valuta-uro har spilt inn, samtidig som rederiet har måttet finansiere og følge opp prosjektet et år lenger enn planlagt.

– Alt spiller inn, og vi kommer nok på over 350 millioner kroner, mener Haldorsen.

– Hva innebærer det for dere?

– Vi har finansiell styrke til å stå han av. Men klart det er mye penger.

Båten ble formelt overlevert tirsdag denne uken. Foto: Bjarne Haldorsen/Liegruppen

Digital og fysisk oppfølging

Liegruppen har stort sett hatt folk ved verftet hele perioden, bortsett fra et par måneder i april-mai i fjor.

– Men policyen har vært å begrense reisene til det absolutt nødvendige, så det har vært mange møter på Teams, sier Haldorsen.

Samtidig har de ansatte hjemme i Norge måttet lære seg gassbruk. De har blant annet fått hospitere på Fjordline sine LNG-ferger mellom Norge og Danmark.

– De må ha praktisk erfaring med gassfylling, så vi er glade for at vi fikk avtale med Fjordline. Det er mange folk som skulle gjennom et opplæringsprogram, sier Haldorsen.

Han forteller at rederiet er stolte av nybåten.

– Det er jo verdens første fiskebåt på LNG, og da er det jo også verdens mest miljøvennlige havgående fiskebåt. Og så synes vi selve designet på båten er blitt veldig bra, sier Haldorsen, som har lagt merke til at andre har fulgt etter dem både på gass og design.

Slik ser det ut i messa. Foto: Bjarne Haldorsen/Liegruppen

Kolmule og tobis

Når båten er kommet hjem, skal redskapen, not og trål, tas om bord. Og så skal den testes i fiske for første gang. Hvilket fiskeri er foreløpig usikkert.

– Avtalen med UK er ikke på plass, så vi vet ikke hvor vi skal gå ennå. Men vi har en industritrålkonsesjon så vi kan gå ut og fiske i norsk sone. Så vi stopper ikke, sier Peder O Lie.

Dermed kan det bli kolmule «Libas» får prøvd seg først, for så å gå på tobisen i april.

Hvordan det blir med dåp og festivitas, har rederiet ennå ikke bestemt.

– Først må vi få henne trygt hjem, og så får vi ta det etter hvert, sier Lie.

Byssa. Foto: Bjarne Haldorsen/Liegruppen