Line- og garnfartøyet «Loran» fra Godøya i Giske kommune de siste to månedene har drevet et spennende torske- og blåkveitefiskeri ved Jan Mayen, melder forbundet Fiskebåt i en pressemelding. 

 Båten er ankommet Ålesund etter sin tredje tur med 300 tonn torsk og 70 tonn blåkveite (rund vekt) - noe som utgjør en fangstverdi på nær 12 millioner kroner. 

Prøver av fisken

Ifølge Fiskebåt er dette første gang i nyere tid at det har vært drevet et lønnsomt fiske etter blåkveite og torsk i dette området.

Etter at «Loran» oppdaget fisken etter en prøvetur i juli, ble det sendt prøver av fangsten til Havforskningsinstituttet. Forskerne skal avklare om torsken er en egen bestand, eller om den tilhører den islandsk/grønlandske- eller nordøstarktiske torskebestanden. 

Er det islandsk/grønlandsk torsk, og den over tid oppholder seg i Jan Mayen-sonen, vil Norge være berettiget til en kyststatsandel av bestanden, viser Fiskebåt til. 

Nybrottsarbeid

Ifølge skipper og medeier i Loran, er torsken fisket fra 30 – 600 meters dybde, mens blåkveita hovedsaklig er fisket på dybder mellom 600 og 900 meter. Rederiet fikk benytte en forskningskvote på torsk på den tredje turen for å få kartlagt et større område for torsk.

Dyb påpeker at fisket i stor grad har vært «nybrottsarbeid», og rederiet har gjort betydelige investeringer i nytt utstyr i forbindelse med fisket.

Reder Ståle Dyb i rederiet Loran satser på linefiske etter torsk og blåkveite ved Jan Mayen. Arkivfoto: Fridgeir Walderhaug

Jan Ivar Maråk, assisterende direktør i Fiskebåt håper kunnskapen kan brukes til å etablere et fremtidig norsk fiskeri etter torsk og blåkveite ved Jan Mayen.

-  Fiskebåt har i tillegg tatt initiativ til å gjennomføre et økosystemtokt ved Jan Mayen i regi av Havforskningsinstituttet, slik at vi får bedre vitenskapelig kunnskap om bestandene i området. Håpet et at vi også finner fiskbare forekomster av lodde, noe som vil styrke norske interesser i spørsmålet om fordelingen av loddebestanden ved Island, Grønland og Jan Mayen, sier Maråk i meldingen.