Nå er en ny æra for reder Svein Harald Tronsdal i gang på Selfa Arctic-verftet på Raudskjær. Til årsskiftet står finnmarksrederen etter planen på en flett ny Selfa på 11,01 meter. Om bord skal en stor batteripakke sørge for både komfort, lav støy og jevn drift.

To uker inn i produksjonen

Produksjonen startet for to uker siden, og den vordende rederen har allerede fått tilsendt bilde av skroget.

– Fargen blir riktig, røper han.

Båten er blå, slik fartøyene han har hatt før. 12 millioner kroner legger han ut på prosjektet, som gir rom for to doble lugarer. Han tror ikke koronarestriksjoner kommer i veien for samarbeidet videre.

Svein Harald Trondal. Foto: Nordkappregionen Næringshage

– Det er litt telefoner, men dette er uansett ikke folk jeg trenger å sitte på! sier Trondal til Tekfisk.

Det er ikke første gang Trodal bygger hos Selfa Arctic. Akkurat nå er det «Torstenson», en Cleopatra på 35 fot det fiskes på, men rederen minnes godt samarbeidet rundt 40-fotingen «Kristian Gerhard» i 2005.

– Jeg kjenner jo folka, og har aldri opplevd noe tull derfra.

Troms og Finnmark

Erik Ianssen ved Selfa Arctic har bitt seg merke i at alle «el-sjarkene» har gått til Troms og Finnmark. «Kristian Gerhard» blir nummer fire i rekken.

– Det er stor interesse for denne typen teknologi nå, og jeg opplever de to nordligste fylkene som mest fremoverlent, sier han til Tekfisk.

Daglig leder Erik Ianssen i Selfa Arctic. Foto: Camilla Aadland

Ianssen forteller at teknologiutviklingen for hybride fartøy går fort. Målet, forteller han, er 50 prosent kutt i drivstoff, og 70 til 80 prosent mindre bruk av hovedmotor.

– Det skjer egentlig noe nytt fra båt til båt. Batteriene gir langt lengre levetid når man ikke trenger å kjøre så tøft, og når batteriene også tar lavlasten under fisket.

Enda mer har selvfølgelig skjedd på teknologifronten siden 2005, og den nye sjarken får en hybrid batteripakke på 110 kilowattimer.

– Dobbel så stor som de i Båtsfjord, sier rederen, og sikter til «Sundsbøen» og «Solheim», som ble levert henholdsvis i april i fjor og i februar i år.

«Sundsbøen» på 10,99 meter har en batteripakke på 53 kilowattimer. Selv har Trondal bikket den magiske grensen.

– Jeg har en 14–15 meters kvote, så det ble over 11 meter, ja.

– Mange er skeptisk til batteri om bord på mindre fartøy?

– Jeg er faktisk overrasket over at pakken ikke var så stor. Batteriene blir jo mindre og mindre og sterkere og sterkere. Jeg ventet egentlig langt større batterier!

Utviklingen er avhengig av at man hiver seg på

Trondal tror han kommer til å spare noen dråper diesel i året, og det er jevnt over lite teknologiangst å spore. Fremtiden ønsker han ikke å «streve imot», og han mener bestemt at utviklingen er avhengig av at man hiver seg på.

– Først var det seil, og så var det maskin. Plutselig var ikke det så rart det heller, ler han.

Enova-tilskudd er en god driver for denne utviklingen, og viser at staten er villig til å prøve noe nytt, mener han.

Trondal sverger til blått skrog, og bildeoppdateringen fra verftet beroliger rederen. Foto: Selfa Arctic

Også Ianssen på Selfa bifaller ordningen, som er blitt enda bedre for kjøper. Totalt har «Kristian Gerhard» mottatt 1,9 millioner kroner i støtte for hybrid drift.

– I november kom det nye regler fra Enova, som gjorde det langt gunstigere å sette inn større pakke. Det gjorde det plutselig svært aktuelt med 110 kilowattimer på denne sjarken. Enova-programmet heter «Batteri i fartøy», og gjør det enkelt å se hvordan støtten slår ut.

Om bord har rederen også plukket instrumentering og utstyr fra øverste hylle.

– Jeg har valgt det siste av ekkolodd og radarer, og egentlig alt av utstyr på dekk. Noe må man bannes på for ikke å skjønne!

Trondal beroliger med at han har satt seg godt inn i det han har kjøpt. Kolleger og tilgjengelig informasjon har vært trålt for gode råd, og pakken fra Selfa Arctic har vist seg fullgod.

Kommer ikke til å savne motorstøyen

Akkurat nå går fisket med sameide «Torstenson» noe trått.

– Vi ror med garn, men fisket er elendig nå. Lite lodde, og dårlig vær.

I 2005 var han avhengig av landstrøm på «Kristian Gerhard». Med batteripakken om bord skal han kunne ligge et døgn til kai. Støy fra motor og eksos er noe rederen heller ikke kommer til å savne.

– Det blir nesten som å stå og måke snø alene!

Selv om fisket blir mye av det samme – line, garn og teine – er der en kjærkommen nykommer i båten. Et «litt bredere og litt høyere» skrog gir mulighet for et rommelig bulkrom. Her kommer også batteripakken til hjelp. Elektriske pumper har gjort det mulig å dimensjonere litt opp på kapasitet.

– Det gir meg muligheten til å føre levendefisk, og jeg trenger ikke bekymre meg for lys, sier han.

– Og navnet?

– Det blir sikkert en ny «Kristian Gerhard». Det er gjerne best sånn, mener Trodal.

Det er rederens tredje på samme navn, alle oppkalt etter faren som gikk bort i 2004. Den forrige var opprinnelig «T.A. Senior» på 14,99, innkjøpt i 2016.

Svein Harald Trondal, til høyre, på den forrige «Kristian Gerhard». Foto: Privat