Eieren er det tyske rederiet «Kristin» Fischereigesellschaft mbH, skriver verftet i en pressemelding.

Den opprinnelige leverandøren av skroget trakk seg, og byggingen ble da overtatt av Karstensen Shipyard Poland. Dette forsinket prosjektet, men åpnet også opp for at fiskebåten kunne forlenges fra 49,95 til 53,55 meter. Dette kunne gjøres fordi tyske myndigheter hevet en tonnasjegrense fra 800 til 1000 bruttotonn.

Skroget kom til Skagen i januar i år og tråleren ble overlevert til rederiet 16. juli.

Pelagisk konsumfiske

Rederiet eies av svenskene Örjan Carlsson og Ola Hansson samt Carlssons svigersønn Dan Bergman. Alle rederne er også aktive om bord som styrmann, skipper og maskinsjef.

Nye «Kristin» er et nyutviklet design fra verftet, som er utviklet i tett samarbeid med rederiet.

Fartøyet brukes i fisket etter sild, tobis og brisling. Rederiet vektlegger fiskeri til konsum, og har fokusert på optimal kjøling av fisken.

Elektriske løsninger

Skrogets utforming skal gi lavet mulig drivstoffbruk. Ifølge pressemeldingen er dette den første båten i Tyskland og Sverige som har fått elektrisk fiskepumpe. Det er også installert elektriske vinsjer.

Kraftuttak (PTO) er montert på hovedgiret. Dette er beregnet for den primære driften av båtens strømforsyning via akselgeneratoren (1200 kilowatt).

For ytterligere strømforsyning er fartøyet utstyrt med et generatorsystem. Det elektriske systemet har muligheten til å dele belastning med de to hjelpemotorgeneratorene.

Optimal motorbruk

Under fisket, når de elektriske vinsjene brukes mer eller mindre kontinuerlig, vil kraftuttaket og dermed akselgeneratoren være koblet inn. Når det er bruk for full kraft på vinsjene, er det ikke behov for å full effekt på hovedmotoren. Hovedmotoren vil dermed bli brukt som kraftkilde dels for fremdrift og dels til strømforsyningen. Hjelpemotorene trenger ikke å være i drift.

Om det skulle være bruk for ytterligere kraft på fremdriftssystemet, er hjelpemotor 1 så stor at den vil kunne kjøre båtens vanlige strømforsyning samt hydraulikksystemet under tråling.

Hoveddimensjoner:

  • Lengde: 53,55 meter
  • Bredde: 11,2 meter
  • Dybde shelterdekk: 7,15
  • Dybde hoveddekk: 4,75