I vår fikk Båtsfjord-fisker Finn Tore Frantzen overlevert hybridsjarken «Sundsbøen» fra Selfa Arctic. Frantzen har vært mentor for Kristiansen siden han kastet seg på fisket i 2015.

– Jeg har fulgt med ham siden han begynte å bygge båten. Det er et spennende prosjekt. Jeg ser at båten funker fint og slo til når finansieringen var i orden, sier Kristiansen til Tekfisk.

Dermed blir det to temmelig like hybridsjarker i havna i Båtsfjord når Kristiansen bytter ut sin eldre selfasjark mot slutten av året.

Noen forskjeller, men teknisk lik

Fiskeren har holdt på med nybyggprosjektet siden mai, og kontrakten ble skrevet under i forrige uke.

I juni fikk Kristiansen tegnet noen av løsningene han ønsket.

– Da vi kom fra blåkveitefisket, stoppet Finn Tore og jeg på Rødskjær og så på båten. Jeg ville ha lite grann forandringer på innredning og nedgang til maskinrommet og flytting av bom, sier Kristiansen.

Ellers er nye «Solheim» teknisk sett identisk med «Sundsbøen».

Freddy Kristiansen jobbet i elektronikkbutikk før han ble fisker for fem år siden. – Jeg hadde lyst på en forandring og måtte gripe sjansen før jeg ble for gammel, sier Kristiansen, i dag 48 år. Foto: Privat

Sparer diesel

Det innebærer også at nybygget har hybrid fremdrift. Og denne uken meldte Selfa Arctic at de heretter kun skal bygge hybride fartøy.

Kristiansen ser mange fordeler med å gå for dieselmotor kombinert med batteri.

– Foruten lina er drivstoff den største utgiftsposten vi har. Når det ikke er sjøvær langt til havs, vil besparelsene være ganske store, sier han, og opplyser at fiskerkollega Frantzen kan redusere drivstoffbruket med nærmere 50 prosent i det kystnære fisket.

Sjarken går på diesel til og fra felt, men når fisket er i gang, tar batteriet over. Teknologien er utviklet av Hymatech og Selfa Arctic.

HydbridX er en parallell-hybrid løsning med elektrisk drivmotor og aggregat, batterier og elektrohydraulisk drift, skrev Selfa Arctic i mandagens pressemelding. Systemet styres av en egenutviklet programvare.

Freddy Kristiansen og «Solheim» (t.h.) besøkte Selfa Arctic i Harstad i mai. Den blir så å si helt lik «Sundsbøen». Foto: Jon Eirik Olsen

Ren og stille luft

Kristiansen har vært mye om bord i «Sundsbøen» etter at den kom til Båtsfjord.

– Vi har jo kjørt rundt med den. I tillegg har du det at det er stille når du jobber. Du har heller ikke noe eksos rundt deg.

– Er du blitt litt misunnelig?

– Jeg er jo blitt det. Det er jo en veldig fin båt, sier Kristiansen og ler.

Det er så å si bare fargen som er forskjellen mellom nye «Solheim» og søsterbåten «Sundsbøen». Freddy Kristiansen fikk anbefalt å beholde hvitfargen for den skal være lett å vedlikeholde. Foto: Privat

Holder seg under 11 meter

Båten vil koste rundt 9 millioner kroner. Kristiansen har fått lån og god rådgivning hos Innovasjon Norge.

Gamle «Solheim» er 10,65 meter, og nybåten noe lengre med sine 10,99 meter. Det var ikke aktuelt for Kristiansen å legge på enda noen centimeter slik noen kolleger har gjort for å komme seg opp i flåtegruppen over.

– Det er nok for sent med kvotene jeg har i dag, sier han.

I 2018 kjøpte han seg to kvoter til fartøy under 11 meter.

Høyere og bredere

Kristiansen får likevel langt bedre plass på nybåten. Nye «Solheim» er en halv meter bredere enn gammelbåten, den er høyere og lasterommet går fra 12 til 20 kubikkmeter.

– Nå sliter vi med å få seks-sju tonn i rommet. På den nye kan vi bruke plastkonteiner. Den beholder kulda bedre og endatil er det plass til ni tonn, sier Kristiansen.

Dermed kan han få større fangster med bedre kvalitet, tror fiskeren.

Kristiansen skal fortsette å fiske med line slik han har gjort de siste fem årene. Nybåten kan også rigges for garn, og han vurderer å prøve seg med rognkjeksgarn.

– Det kommer an på hvor godt fisket er i januar, februar og mars. Om jeg får tid, kan det hende vi prøver.

Freddy Kristiansen har ofte med seg sønnen Vegard (15) på fiske. Foto: Privat

Testes før jul

Siden 2018 har han hatt én ansatt, men med nybåten er planen å ta med seg en til to elever fra naturbrukslinja i Honningsvåg.

Elevene har en uke i måneden der de enten skal være i båt eller på fiskebruk. Kristiansen samarbeider med Båtsfjordbruket, slik at elevene er med ham i godt vær og ved bruket i dårlig vær.

Det henger også sammen med at sønnen Vegard på 15 skal begynne på naturbruk i Båtsfjord til høsten.

– Men jeg har sagt til ham at han må jobbe andre plasser enn hos meg også, sier fiskeren

Nybåten skal etter planen leveres i månedsskiftet november-desember.

– Jeg håper å rekke noen testturer før jul, sier Kristiansen.

Så er planen å gå på vinterfisket etter hyse og torsk med en stillere og mer utslippsvennlig båt.