Skroget ankom nemlig forsinket fra Polen i januar i år, samme måneden som båten skulle blitt overlevert. Etter en vellykket testtur ble båten døpt forrige lørdag, skriver Karstensens Skibsværft i en pressemelding.

Partsrederiet S 107 Skagerak Aps har fått bygget den 28,05 meter lange reketråleren ved verftet i Skagen.

Tråleren baserer seg på et design fra Vestværftet, som er endret etter rederiets ønsker og krav.

To dekk

Skroget er bygget med to sammenhengende dekk, hoveddekk og shelterdekk samt bak- og båtdekk.

Under hoveddekket er det blant annet lasteseksjon med dobbeltbunnstank for ferskvann, motorrom og aktertopp med olje- og hydraulikktanker.

På hoveddekket er det blant annet kjølerom og fabrikkdekk. Lugarene på hoveddekket er innredet for to-tre mann.

Styrehuset har 360 graders sikt og høye vinduer. Foto: Karstensens Skibsværft

Fornuftig drivstoffbruk

To avtagbare kraftuttak er montert på hovedgiret, for å drifte det hydrauliske systemet. Fartøyet er utstyrt med to like hjelpemotorer/generatorsett med en elektrisk effekt på 127 kilowatt elektrisk.

Under fiske, når det hydrauliske systemet brukes mer eller mindre kontinuerlig, vil én eller flere av hovedgirenes kraftuttak og dermed pumpene være koblet inn. Når det trengs full kraft på vinsjene, vil det ikke være behov for full effekt på hovedmotoren. Hovedmotoren vil dermed bli brukt som kraftkilde dels for fremdrift og dels for det hydrauliske systemet. Følgelig er det bare nødvendig å ha én hjelpemotor i drift av gangen.

Dette skal sikre et fornuftig drivstofforbruk med optimalt utnyttelse av hovedmotoren.

38 millioner

Da kontrakten ble skrevet i 2018, ble det meldt at prisen lå på rundt 38 millioner danske kroner. Dette tilsvarer omkring 54 millioner norske kroner i dag.

Båten er 28,05 meter lang og 8,4 meter bred.

Partsrederiet S 107 Skagerak Aps ble til gjennom en sammenslåing av S 107 Ulla Lindblad og S 430 Well-Bank. Dette selskapet er en del av et pågående generasjonsskifte der Ulla Lindblad-eier Lars Mose ønsker å overlate rederiet til de to eierne av Well-Bank, Jens Chr Bang Andersen og Thomas Kristiansen.

Både fabrikksutrustning og rekekoker er fra Intech International. Foto: Karstensens Skibsværft
Rekefabrikken om bord. Foto: Karstensens Skibsværft