Den ellers romslige Selfa speed-sjarken «Solmai» på 35 fot ble liten på dekket av Biomars noe større fôrfartøy «Nyksund».

– Det var julaften, ler Solli.

«Solmai» blir liten når hun låres fra «Nyksund». Nå skal hun takle mange ulike fiskeri både rundt Fitjar og nordover på Lofoten. Foto: Mai Britt Solli
Reder Ronald Solli har for første gang investert i helt ny Selfa-sjark. På sjøen har han vært siden han var 15. Foto: Mai Britt Solli

En størrelse opp

Det er første gang han har investert i helt ny Selfa. Solli har også gått en størrelse opp, både i lengde og fart. Den forrige «Solmai» var en Selfa på 33 fot, og den noe større navnesøsteren er i tillegg en speed-sjark.

Sjarken har også fått en tidsriktig batteripakke om bord, til linegreiene. Solli forteller at det var Selfa som lanserte ideen om hybridløsning for ham. Nå slipper han bruk av aggregat til denne jobben.

Ikke helt standard

Ivar Jakobsen er teknisk sjef og avdelingsleder for nybygg ved Selfa sitt verft på Rødskjær. Han sier til Tekfisk at det i utgangspunktet var en ganske så standard Selfa-sjark fiskeren hadde bestilt.

De ulike fiskeriene gjorde det imidlertid nødvendig med litt omrigging.

– Det er litt spesielt med kran på en såpass liten og lett speedsjark, sier Jakobsen.

Kranen, en Fassi M20.13 på to tonnmeter, skal håndtere teiner og fungerer samtidig som oppheng for linegreiene. Avdelingslederen sier at Selfa derfor var nøye på hvilket utstyr sjarken kunne få.

– Krav til plass og stabilitet gjorde at den ble levert uten mesanmast, forteller han.

Her kan du sjekke ut utstyret om bord på «Solmai».
Artikkelen fortsetter under bildene.

På dekk er det meste klart for rederens ulike fiskerier. Her er styreposisjonen ved rekken. Foto: Jon Eirik Olsen
Styrhuset er enkelt oversiktlig, her med varetrekk fremdeles over instrumenteringen. Foto: Selfa
Selfa-sjarken ved Selfas verft utenfor Harstad. Sjarken er utstyrt med kran, noe som gjør at mesanmasten måtte utgå. Foto: Jon Eirik Olsen
Sjarken har dobbelt opp med sideporter, for å lette håndteringen av teiner. Foto: Jon Eirik Olsen
Blikk inn i styrhuset fra dekket. Foto: Jon Eirik Olsen

Tok heller turen på fjellet

Når Tekfisk snakker med Solli, har han hatt båten i et døgn, og vi hadde egentlig sett ham for oss i strålende pinsesol mens hans tester ut doningen på sjøen.

– Jeg har vært på fjellet i finværet, ler familiemannen.

Sidepropeller foran og bak

I tillegg til ekstra sideluker for håndtering av teiner, har «Solmai» sidepropeller både foran og akter. Jakobsen forteller at det er lenge siden Selfa har levert et slikt oppsett for mindre sjark. Da Speedsjarken ble produsert i Trondheim ble det levert noen med to sidepropeller, og på større fartøy er det vanlig.

– På MAX-en er slike propeller standard, sier Jakobsen.

MAX-modellen til Selfa er både bredere og høyere enn en regulær 35-foting.

Fitjar bød på nybåt og godvær, som rederen brukte til å dra på fjellet. Foto: Mai Britt Solli

På sjøen siden han var 15 år

Til Tekfisk sier Solli at han har vært lidenskapelig krabbefisker siden han var 15 år gammel.

Det lille tettstedet Fitjar på Stord preges av verft og industri, og det er også her Fitjar mekaniske verksted har sitt hovedsete.

– Tvers over til Austevoll er det et større fiskerimiljø, sier fiskeren.

På Fitjar har mange valgt arbeid i industri- og oljesektoren, heller enn i fiskeriene. Blant fiskerne er miljøet derfor lite og tett, med 15–20 aktive sjarkeiere.

Uprøvd båttype

På grunn av koronakrisen har besøk til Selfa vært utelukket, og Solli har heller aldri fått prøvd denne speedsjark-modellen.

– Jeg har imidlertid hørt mye godt om den fra kolleger, forsikrer fiskeren.

At han har hatt en Selfa-sjark fra før har heller ikke vært til hinder for valget av farkost.

– Selfa har jeg alltid likt, røper han.

«Solmai» av Fitjar er oppkalt etter rederens kone. Foto: Jon Eirik Olsen

God oppfølging

Kontakten med fabrikanten har vært god. Mange hundre bilder og videoer har gått gjennom eteren, i tillegg til kontakt via telefon. All testing har vært gjort ved Selfa på Rødskjær, med eieren sittende på Fitjar.

Sist besøk, til et uferdig skrog, var før korona meldte ankomst.

Om bord er det rigget for en arbeidsplass som spenner fra linefiske til garn og teiner.

Forsinkelser fra fabrikk

Helt problemfri har ikke leveransen vært. Den gamle «Solmai» var solgt, og Cummins-motoren til den nye ble forsinket fra USA. «Solmai» har en QSC 8,3 Cummins for fremdrift.

Forsinkelsen forplantet seg til videre arbeid på det elektriske om bord.

Totalprisen vil ikke rederen inn på.

– Alt blir jo dyrere, sier han.

Solli er likevel fornøyd, og tror at han har fått en bedre pris enn om han hadde valgt en annen fabrikant.

Ronald Sollis 13 år gamle sønn er på vei inn i fiskeriyrket. Kanskje. Foto: Mai Britt Solli
Kompakt kjøkkenkrok om bord. Foto: Selfa

Også sønnen tenker seg inn i fiskeryrket

Da nye «Solmai» ble sjøsatt i sør første pinsedag, sto også rederens 13 år gamle sønn spent på kaien. Inntil videre har ungdommen blinket seg ut fiskerilinjen på Austevoll som videre vei i livet, men faren tenker at det kan forandre seg.

– Men, han er med på krabbefisket på fritiden.

Mor, Mai Britt, kan nesten sies å være på havet hver gang «Solmai» er utpå. Båten er nemlig oppkalt etter henne: «Solli Mai – Solmai», forklarer rederen.

Drøyer litt med testen

Mange prosjekter står i kø hos fiskeren, og han venter med å teste båten skikkelig før der er reell nytteverdi i turen.

– Men det blir nok en tur utpå i morgen, tror han.

I første omgang blir det ut på det lokale krabbefisket. Heri ligger også mye av grunnen til at Solli har valgt en speedsjark.

Bilde tatt fra Tjeldsunbrua før «Solmai» ble skipet til Vestland. Foto: Jon Eirik Olsen
Om bord er det bedre kår for tomannsfiske enn med den forrige sjarken til Solli. Foto: Selfa

Ulike avstander i teinefisket

– Det er varierende avstander i teinefisket, så det at Selfa kunne levere en sjark med såpass fart og rekkevidde var viktig, sier han.

Solli har hatt fisket som hovedinntekt siden midten av 1990-tallet. I starten leverte han krabbe til Ole Havn på Koløyholmen. Siden fisket leverte han til Åkra mat. Åkra mat ble siden kjøpt opp av Hitra mat.

Skal til Lofoten igjen

Ut på sommeren venter leppefiskfisket, og til høsten blir det garnfiske etter hvitfisk. Lofotfisket står for tur etter nyttår.

– Jeg har vært på Lofoten to ganger, og det har definitivt gitt mersmak, sier han.

Bedre boforhold for langturene har også vært bestemmende for valget av tomannssjarken. Større fartøy gir òg andre ringvirkninger.

– Jeg vurderer å ansette en fast mann, forteller Solli.

Selfa-sjarken er utstyrt med sidepropeller både foran og akter, noe som ikke er dagligdags på såpass små farkoster. Foto: Jon Eirik Olsen
En speedsjark er hendig i teinefisket, med svært varierende avstander. Foto: Jon Eirik Olsen
God fart under Selfas test. Foto: Selfa