På 55 år har Sotra-rederiet hatt intet mindre enn seks Libas-er: fra en ombygget hvalbåt av 1951-årgang til den høyteknologiske, fremtidsrettede «Libas» som rett før påske søkte havn på Sotra utenfor Bergen.

Hundreårig historie

I 1890 kjøpte Hans M. Lie familiebedriftens aller første fiskebåt. Ennå ikke en «Libas», men en «Liafjell». Liegruppen har nemlig 131 år med lokal fiskerihistorie å hvile seg på. Hvile seg gjør sotrafolket imidlertid nødig.

Selskapets to siste fartøy, 64 meter lange «Ligrunn» og 86 meter lange, og rykende ferske «Libas», sikrer at formuestoppen ikke alltid har holdt seg trygt nede på Austevoll. På Liaskjæret på Sotra har nemlig fjerde generasjon Lie Peder O. Lie inntil nylig styrt familierederiet med stor bravur. I dag er selskapet verd over to milliarder norske kroner, eller 200 millioner «sotradollar» – som de første tikroningene ble hetende i vest. Kanskje ikke uten grunn.

Bernt Sortland, hobbyfotograf og fartøyentusiast med hjertet både for kysten og her til behandling på Haukeland. Foto: Bernt Sortland

130.000 bilder

Hvile seg gjør heller ikke hobbyfotografen Bernt Sortland. Hos den engasjerte sotraværingen står sjøfart, fartøy og rederihistorie så nær hjertet at hans tur nummer tusen på Sotrabroen ble feiret på hjerteavdelingen på Haukeland sykehus. Det stopper ikke 64-åringen fra å dokumentere kystens utallige fartøy, både under broer og under dåp. Over 130.000 bilder – «har akkurat begynt med fotogeskjeften», som han sier – skal med tiden bli til en innholdsrik hjemmeside, og uten tvil et viktig bidrag i å bevare også den nære historien.

Sortland har velvillig latt oss bruke bilder av ulike «Libas»-generasjoner.


Les også: – Redere er nådeløse. Det er enten en drittbåt eller en kjempebåt


Omfattende virksomhet

På Sotra er det mye som dreier seg rundt folk ved navn Lie og andre med en fot i rederiet. Bunkers? Det er Liegruppen, som også kan lokke med en røslig båthavn og et selvbetjeningslager. Eiendom har selskapet solgt, leid og forvaltet siden 1972, og på Liaskjærshallen pryder selskapets logo trenings- og aktivitetshuset. Har du hørt om Kystbyen, Sotras Dubai, som skal gi Bergen konkurranse? Bakom lurer Liegruppen med en investeringsvilje uten sidestykke.

Peder O. Lie med det som nå er blitt Libas nummer seks. Tegnet av Salt Ship Design, og bygget i Tyrkia. Foto: Einar Lindbæk

Da mangler det bare at de driver med biler, sier du kanskje? Lieco Auto er nok et like godt sted å veksle inn lotten mot en Hyundai eller en Ford som andre steder, men du kan være rimelig trygg på at pengene alltid blir brukt lokalt. For eksempel på en ny «Libas», eller som på et av de mange andre fartøynavnene som har passert gjennom det driftige rederiet. For det er fisk og samfunnsbygging det dreier seg rundt – med Lie-andeler både i Sartor senter og i Hansaparken inne på fastlandet.

Den første «Libas»

I 1966 kjøpte Ole P. Lie den aller første «Libas» hjem til Brattholmen. Fartøyet var opprinnelig en 45 meter lang hvalfangstskute tilhørende Globus A/S, bygget på Framnæs verft i 1951. Bruket og den gamle Wichman-motoren ble byttet ut med en større, og det håpløse navnet «Globe XIII» ble til et langt mer Sotra-vennlig navn: «Libas».

Allerede fire år senere ble fartøyet forlenget til 48 meter, før hun i 1977 ble solgt til et islandsk rederi som drev på Færøyene. Senere gikk fartøyet over flere danske hender, før ferden endte i opphugging i 2005.

Liegruppens Libas 1 og 2, fotografert i romjulen 1980 på Liaskjæret på Sotra. Foto: Bernt Sortland

«Libas» nummer to

I 1978 leverte Georg Eide sitt Eide Contracting «Libas» nummer to til Liegruppen. Denne gang var lengden på 71 meter, med en bredde på 11 meter og bruttotonnasje på 1593 tonn. På tampen av 70-tallet var dette en av landets største snurpere. Fartøyet, som i dag er under russisk flagg i Vladivostok med det islandskklingende navnet «Olafsson», tjente Liegruppen frem til november 1990. Da hadde 80-tallets økonomiske ruskevær gjort at «Libas» byttet eier og navn til «Voyager K». I 1997 gikk ferden til Island, der hun ble frem til 2015.


Les også: Nye «Selvåg Senior» blir en av fem med statlig støtte til grønnere flåte


«Libas» nummer tre

Etter «Libas» nummer to, ble det en ny «Libas» i 1993. Denne gang var det Eidsvik Skipsbyggeri AS i Uskedalen som stod for en ny farkost på 61 meter. Eidsvik skulle også levere Liegruppens «Liafjord» i 2012, men det er et helt annet navn og historie i denne sammenheng. 90-tallet førte ikke mindre enn åtte båter inn i rederiet. I 2000 ble «Libas» degradert til å være selskapets «Ligrunn». Året etter ble hun solgt til Bømlo, og seiler i dag som «Elisabeth».

Libas nummer tre, levert fra Eidsvik i 1993. Seiler i dag som Elisabeth på Bømlo. Foto: Bernt Sortland

«Libas» nummer fire

Nå gikk det raskere i svingene på Sotra. Allerede i 2000 ble «Libas» nummer fire levert fra Simek. Med bulgarsk skrog, tok det Flekkefjord-verftet bare 16 uker å innrede og utruste den nye Libas-en. Også et søsterskip ble det plass til i ordren, og «Libas» nummer tre ble derved parkert av en «Ligrunn» ikke én men to ganger. Syv meter skiller for øvrig «Libas» nummer fire fra «Libas» nummer tre.

Libas nummer 4, levert fra Simek i 2000. Fisker som Malene S. fra Austevoll Foto: Bernt Sortland
«Libas» nummer tre ble til «Ligrunn», og senere solgt. Foto: Bernt Sortland

Libas nummer fem

I 2004 var det daværende Vik & Sandvik som fikk æren av å skape en ny «Libas» for sotraværingene. Verftet, som er for lite til såpass store bygg, fikk skroget bygget på svenske Vybord Shipyard. Nå var lengden oppe i 94 meter, med en bredde på 17,6 meter. Et utfordrende prosjekt, men som ga et skip med hele 20 knops fart.

12 år senere gikk enda en «Libas» til Island. I dag seiler det 17 år gamle fartøyet som «Adalsteinn Jonsson». Ingen skal si at sotraværinger bare er hjemmekjære og ikke får sett seg rundt i verden.

Libas nummer 5 i Horten i 2005. Foto: Bernt Sortland

Libas nummer seks

I dag fyller et nytt «Libas» Liegruppens hjemmehavn. Fullspekket med moderne utstyr, og med banebrytende hybrid LNG- og dieseldrift om bord, i tillegg til en kraftbesparende batteribank. Fartøyet er tegnet av Salt Ship Design.

Les mer om siste tilskudd i Sotra-rederiets historie her.

Libas nummer 6 ved ankomst til Liaskjæret, foreviget fra skipperens hage. Inntil videre det siste tilskuddet til Liegruppens flåte. Foto: Bernt Sortland