«Karoline»ble overlevert i 2015, og båten ble bygget med teknologi utviklet av Siemens og Selfa. I mars i år fikk reder Finn Tore Frantzen ta i bruk sin nye hybridsjark «Sundsbøen». Teknologien på denne båten er utviklet av Hymatech og Selfa Arctic.

Nå er enda et nybygg med Hymatechs HybridX-teknologi solgt til rederiet Solheimsfisk i Båtsfjord.

Daglig leder Erik Ianssen i Selfa Arctic. Foto: Camilla Aadland

Prisene presses

Båtbyggerne på Rødskjær mener at tiden er både moden og riktig for teknologiskiftet. Og nå skal alle nybygg fra Selfa være hybride.

– Nå går det an for en båtbygger og en fisker å betale for det hele, sier daglig leder i Selfa Arctic Erik Ianssen til Tekfisk.

En stadig større industri rundt hybride løsninger presser nemlig priser for det som tidligere var dyre pilotprosjekt. Også insentiv fra staten spiller inn. Enova-støtten dekker halve merkostnaden ved ombygging eller implementering i nybygg.

– Det er hønen og egget, dette her! sier han.

Her kan du høre podkast med fisker Finn Tore Frantzen som forteller om de første erfaringene med «Sundsbøen»:

Elektrohydraulisk drift

HybridX er en parallell-hybrid løsning med elektrisk drivmotor og aggregat, batterier og elektrohydraulisk drift. Systemet styres av en egenutviklet programvare.

Mens «Karoline» var utstyrt med en elektromotor i enden av propellakslingen, er det en ganske annen tankegang som ligger til grunn for Selfas nye satsing.

– På «Sundsbøen» er det en dieselmotor i enden av akslingen, forteller Ianssen.

– Mye som før, altså?

– Ja. Men det gjør at alle slags fartøy kan oppgraderes til hybrid drift. Både enklere og langt rimeligere.

Jan Tore Myren ved Hymatech tester hybrid fremdrift:

Store forventninger til ettermontering

Løsningen på «Karoline» ville gjort det svært vanskelig som hybrid «retrofit».

Markedet for hybrid oppgradering har Ianssen store forventninger til. Ennå er det imidlertid stille fra kunder med ønske om oppgradering.

Parisavtalen

Ianssen mener at det er hybride løsninger som er løsningen for Parisavtalen på 50 prosent CO2-kutt.

– Ammoniakk og hydrogen-løsninger er lenger frem, til Parisavtalen 2050. Vi snakker her og nå, sier han.

Finn Tore Frantzen (t.v.) og Selfa-sjef Erik Ianssen samarbeidet tett i innspurten på nye «Sundsbøen» som ble overlevert tidligere i år. Foto: Jon Eirik Olsen

Store forventninger

«Solheim», den nye båten til Solheimfisk skal leveres før jul i år. Selfa opplever økt etterspørsel etter hybride fiskefartøy og arbeidsbåter.

– Vi har trolig enda et nytt fiskefartøy på gang, i tillegg til ordren fra Solheimfisk.

Totalt står seks nybygg for tur. Det inkluderer arbeidsbåter. Navnet på den andre kunden vil ikke Ianssen røpe, men det er snakk om en ellevemeters sjark.

Den nye hybridordren ved Selfa Arctic på Rødskjær bygges etter samme lest som «Sundsbøen». Foto: Selfa

Fra åtte til to timer drift

Med hybrid drift slipper båten hjelpemotor. Også bruken av hovedmotor kuttes drastisk. En typisk drift på åtte timer skal kunne reduseres til to timer, mener Ianssen.

60–80 prosent av driftsprofilen til arbeidsbåter kan erstattes med strøm, mens full fart kan kjøres på fossilt drivstoff.

– Mindre og billigere energiforbruk, lokker han.

Elektromotorene på 36 kilowatt både produserer strøm til batteripakken, og driftes med strøm fra pakken på 58 kilowattimer.

Hver hybridløsning blir spesialtilpasset hver fartøyklasse. Ekstra sikkerhet i to forskjellige fremdriftssystemer skal også gjøre det mindre sannsynlig med full blackout om bord.

Ansetter folk

Når de nå skal starte serieproduksjon av hybride fiskefartøy trenger Selfa nye ansatte, særlig innen hydraulikk, elektronikk og mekaniske løsninger. Selskapet regner med å ansatte ti nye personer. Nye lokaler på Rødskjær er klare for Selfas hybride fremtid.

– Vi skalerer definitivt opp, sier Ianssen.

Fremdriftsløsningen på «Karoline» er skrotet til fordel for en løsning som muliggjør enkel ettermontering på ulike fartøy. Foto: Selfa Arctic

Tre års utvikling

Hymatech er et søsterselskap til Selfa, og samarbeidet om utviklingen har vart i tre år.

– Det er enkelt i teorien, dette med hybridifisering, sier Ianssen.

– Men det er mange dingser som skal snakke sammen!

Han er klar på at tiden er moden, og at de har båtene som kan spre budskapet.

– Han som kjøpte den nye sjarken er nabo til «Sundsbøen», ler han.

– Og båtene fungerer som bare pokker!

Heretter skal Selfa Arctic bygge fartøy med hybrid fremdrift. Foto: Selfa Arctic