Lørdag ble skroget, som er bygget hos Vard Tulcea i Romania, satt på sjøen.

- Nå som den første byggefasen er fullført, venter vi spent på skipets levering i Norge. Der vil vi fokusere på å installere teknisk utstyr, vitenskapelig utstyr, forskningslaboratorier og alle de spennende verktøyene som forskerne vil bruke for å nå våre vitenskapelige mål, sier operasjonsdirektør Øystein Mikelborg i REV Ocean i en pressemelding.

Reisen til Norge tar rundt 35 dager. Foto: Bogdan Vasilescu

Kjell Inge Røkke står bak superyachten, som blir nesten 183 meter lang. Båten skal kunne brukes både til forskning og rekreasjon.

- Det er først og fremst et forskningsfartøy. Kjell Inge Røkke betaler for bygging av båten, og den skal kunne leies ut som yacht og ekspedisjonsfartøy en del av året for å finansiere forskningsdelen, sa Mikelborg til Tekfisk i fjor.

Slepebåten «Katamarina» skal tidlig i september begynne slepet av «REV Ocean», og reisen til Møre og Romsdal er ventet å ta rundt 35 dager.

Skipet skal blant annet utrustes med tråler, sonarsystemer, laboratorier, auditorium, undervannsroboter og avansert kommunikasjonsutstyr.

Forskningspartnere blir Havforskningsinstituttet og Sintef. I tillegg har Senter for Hav og Arktis inngått avtale med REV Ocean.

Ocean Tec skal levere helikopterdekk og svømmebasseng til skipet.

Skipet er 183 meter langt, og har plass til 55 forskere og et mannskap på 35. Foto: Bogdan Vasilescu