Det melder Wärtsilä, som for første gang skal ettermontere en Wärtsilä 31-motor. 

Fiskebåten har i dag en 18-sylindret, V-konfigurert Wärtsilä 32-motor som skal erstattes av en 10-sylindret motor i V-konfigurasjon. Dette skal være den mest effektive medium-speed dieselmotoren i verden, ifølge Guinness’ Rekordbok.

I tillegg skal ringnotfartøyet utrustes med Wärtsilä NOx-reduksjonssystem, samt støyreduksjonsutstyr. Kontrollsystemet for fremdriftsmaskineriet blir også oppgradert, melder Wärtsilä.

NOx-fondet har støttet ombyggingen av fiskefartøyet, som ble bygget i 1998.

- Vi er svært glade for at Gardar nå blir et mer økologisk sunt fartøy. Investeringen i ettermonteringen av fartøyet vil raskt betale seg tilbake på grunn av reduserte drivstoffkostnader og NOx-avgifter, sier Christian Halstensen som eier og leder Gardar AS i meldingen.

Han vurderer nå å installere NOx-reduksjonssystem på to eller flere av fartøyene.

Årlig drivstofforbruk skal med ny motor bli redusert med 200.000 liter og NOx-utslippene redusert med 88 tonn hvert år.

Monteringen av motoren skal skje hos Karstensen Skibsværtft i Danmark.

Slik ser motoren ut. Foto: Wärtsilä