– Det startet med franske «Scombrus», deretter danske «Gitte Henning», og nå er to nye under bygging på Karstensens, forteller Håkon Woldsund.

Felles for fartøyene er bruken av elektriske fiskerivinsjer fra teknologibedriften Evotec på Sunnmøre, der Woldsund er salgssjef.

Et av fartøyene som bygges ved det danske verftet er byggnummer 467 «Stødig». Den bygges for den første norske rederikunden, Asbjørn Selsbane AS.

Om Troms ikke er Ulsteinvik, så er det et godt stykke på vei.

Mykt og kontrollert

Rederiet har blant annet valgt å satse på Evotec sin nyutviklede Multisoft Flyshoot, som lover «en mykere og mer kontrollert setting under krevende forhold», ifølge leverandøren.

Alt av vinsjer om bord blir levert av selskapet, og det omfatter utstyr for snurrevad, tråling og fortøyning.

Elektrifiseringen har for lengst nådd dekksutstyr og andre kapasitetskrevende operasjoner i fiskeflåten. Først og fremst er det de store trålerne som har ledet an, både på grunn av investeringsevne og ikke minst på grunn av plass om bord. Nå håper teknologibedriften å kapre markedet under 50 meter med det de mener er svært kompakte vinsjløsninger, og med teknologi de har levert siden 2016.

– Kystfartøy har gjerne minst like mye utstyr som de største fartøyene, så det er klart at plassbesparende løsninger er kritisk for å i det hele tatt å muliggjøre elektrifisering, sier Woldsund.

Drar veksler på bilindustrien

– Det klare skillet mellom oss og konkurrentene er teknologien, sier Woldsund.

Det er bilindustrien som for tiden gir dem «drive», og sørger for at PM-motorer – frekvensstyrte permanent magnet-motorer – stadig oppgraderes og samtidig blir både mer effektive, mindre og lettere.

Den samme utviklingen skjer på motorstyringen, noe som gjør også denne delen langt mer kompakt. Sammenligningen med utviklingen av Tesla-bilene er åpenbar. Mindre forbruk, kraftigere og med mer rekkevidde.

Evotec sin Multisoft-trålvinsj er kompakt, mye takket være utviklingen på elektromotorfronten. Foto: Evotec

Håper på sunnmørsreder

Plasseringen i Ulsteinvik på Sunnmøre er optimal, mener salgslederen. Der har Evotec design, bygging, service og administrasjon.

– Her er vi nær markedet. Det er nødvendigvis ikke så mye lenger til Tromsø enn til Fosnavåg fra Ulsteinvik i 2021.

Det er nemlig det nordiske markedet selskapet ønsker å pleie før blikket rettes mot markedene utenfor.

– Jeg håper på en sunnmørsreder! sier sunnmøringen.

Evotec er på mange måter ny i fiskeribransjen. Selskapet har fortid som Evomec i 2006, senere oppkjøpt av Kongsberg-gruppen. Frem mot 2019 ble virksomheten rettet mot fiskeriene, og satsingen ble trappet opp da Kongsberg solgte seg ut det året.

– Vi har lang erfaring med å marinisere etter mange år der vi rettet oss mot olje og gass, sier Woldsund, som nå er del av Entec-konsernet.

Evotec
  • Del av Entec-konsernet
  • Leverer teknologi og håndteringssystemer.
  • Kundene finnes innen havbruk, seismikk, offshore og forskning.

Avhengig av profilerte rederi

Merprisen for elektrifisering er tradisjonelt krevende for mindre rederier. Salgssjefen mener terskelen er lavere enn mange tror.

– Vi har vist at vi kan løse overgangen for fartøy under 20 meter, på et prisnivå der rederne er villige til å investere, sier han.

Woldsund forteller at bransjen er avhengig av kjente og profilerte rederi som tør å satse på nyvinninger. I Troms er Asbjørn Selsbane et slikt rederi, mener han.

– Det er en næring som søker trygghet. Skal man utvikle og forbedre, er vi avhengige av å komme i tett dialog med rederiene slik at vi kan etablere trygghet rundt teknologien vi leverer.

I en særskilt posisjon

Nå har selskapet et hårete mål med å bli ledende på elektriske vinsjepakker til den mellomste fiskeflåten. Her er kompakte pakker en stor fordel.

Utviklingen mot elektrifisering gir ikke bare økonomiske og miljøriktige fordeler. Både støy og vibrasjoner reduseres på store og mindre fartøy ved overgang fra hydraulikk.

– Vi er i en særskilt posisjon nå. Teknologien gjør det mulig å elektrifisere også den størrelsen kystbåter som «Stødig» tilhører, sier han.

Også større fartøy drar nytte av mindre og lettere teknologi. Vektreduksjonen leses også av på forbruket om bord på 90-metringene, sier Woldsund, som forteller halvparten av leveransene er til denne gruppen.

Salgssjefen røper at selskapet kommer med nyheter rettet mot dette segmentet i løpet av året.