– Fint å kunne bidra, og en god erfaring for mannskapet!

Skipssjef Eirik Høgstad på kystvaktskipet «Heimdal» var 13 mil nord og en time fra havaristen da de plukket opp meldingen over Kystradio nord. Klokken var rett over seks torsdag ettermiddag, og skipssjefen sendte Sjøbjørn-lettbåten i forveien med lensemateriell. «Heimdal» var fremme ved havaristen sør av Sandnessjøen en time senere.

Fosnavåg-sjark

Selfa-sjarken «Nærøybuen» på 34 fot, og hjemmehørende i Fosnavåg hadde kjørt rett på land ved flo, og sto landfast på fallende sjø da mannskapet nådde frem.

Sjarken hadde da fått slagside, og ble sikret og stabilisert med stropper til nærliggende trær etter hvert som det ble fjære. Et synlig hull i baugen ble tettet.

– Et hendelig uhell, rett på land, tror skipssjef Høgstad – uten at han vil spekulere videre i hendelsesforløpet.

Margarin blir som kitt i kulden, og ble i dette tilfellet brukt til å tette skroget før returen til verft og slip. Foto: Takkeloffiser Morten Monsen
Kapteinløytnant Eirik Høgstad er skipssjef om bord. Foto: Håkon Kjøllemoen/Forsvaret

4 til 5 kilo margarin

Skadene i baugen ble tettet etter beste evne, og Høgstad forteller at mannskapet forsynte seg med egen proviant for å hjelpe rederen.

– Vi brukte vel 4 til 5 kilo margarin, ler han.

– Til å tette hull i skroget?

– Smøret herder godt i kulden, og kan brukes både utenpå og inni skroget, lover skipssjefen.

Han forteller at smøret med fordel kan varmes på motorblokken, eller i mikroen.

– Du skal kunne forme det som kitt! Men det må være margarin.

Lurt å ha margarin i båten

Høgstad understreker at de har et godt samarbeid med kokken om bord, og at de har nok smør igjen til lunsj.

– Vi er berga, ja.

Margarin kan med andre ord være lurt å ha i båten. Les mer om hvordan det gjøres!

Først i firetiden natt til fredag ble havaristen trukket klar ved hjelp av lettbåten. Det ble da oppdaget flere hull under skroget, og pumpene ble tatt i bruk da den var kommet på vannet. Båten gikk videre til Slipen mekaniske på Sandnessjøen for egen maskin, mens personell fra kystvakten holdt vannintrengning i sjakk med lensepumper.

– Det er alltid en risiko når en båt trekkes klar, sier Høgstad.

Tar vanligvis ikke sivile oppdrag

Skipssjefen sier til Fiskeribladet at Kystvakten vanligvis ikke tar slike sivile oppdrag, der det ikke er akutte situasjoner. Kystvakten blir som statlig selskap heller ikke tilgodesett med noe form for bergingslønn. I dette tilfellet var der ikke slepebåter eller redningsskøyter som kunne eller ville ta oppdrag.

– Men det var en god erfaring for mannskapet å være med fra start til slutt. Vi er vanligvis kun med på initialfasen.

Han understreker viktigheten av at lokale redningsskøyter blir brukt, slik at denne tjenesten kan driftes videre.

Eieren av sjarken, som ligger ute til salg, ønsker ikke å uttale seg til Fiskeribladet.