Begge fiskefartøyene blir 88 meter lange og bygges for trål- og notfiske. Det ene skipet får navnet «Vilhelm Þorsteinsson» og skal leveres til rederiet Samherji, mens det andre får navnet «Börkur» og bygges for rederiet Sildarvinnslan.
Bygges i Danmark
De to skipene designes og bygges ved danske Karstensens Skibsværft, og Rolls-Royce Commercial Marine har fått oppdraget med å levere en omfattende pakke med skipsutstyr til begge skipene.
Utstyrslisten fra Rolls-Royce som er spesifisert til de to identiske skipene omfatter:
· 2 dieselmotorer av typen Bergen B33:45 med seks sylindre
· 1 Promas propulsjonsløsning med integrert ror og propell og tilhørende gir
·1 styremaskin
·3 Tunnel Thrustere
· 1 Helicon X3 kontrollsystem
· Lavtrykksvinsjer og kontrollsystem. Totalt skal det leveres 17 vinsjer per båt, tilpasset fiske med trål og ringnot.
Leveres i 2020
Utstyret skal leveres fra tre av konsernets 10 lokasjoner i Norge: Bergen, Ulsteinvik, og Brattvåg. I tillegg inkluderer pakken leveranser fra virksomhetens fabrikk i Sverige.
«Vilhelm Þorsteinsson» er planlagt levert fra verftet i juni 2020, mens levering av «Börkur» er planlagt til desember samme år.
– Vi ser absolutt fram til det videre samarbeidet, danske Karstensen har lange erfaring med å bygge denne typen tonnasje. De to trålerne får topp moderne og energieffektive systemer utviklet for trålfiske i tøffe omgivelser, sier systemdirektør Asbjørn Skaro, Rolls-Royce Commercial Marine i en pressemelding.
Verdien på kontrakten er ikke oppgitt.
Forrige uke fikk Rolls-Royce kontrakt på
.