Selskapene ønsker å tilby nøkkelferdige hybrid-løsninger for eksisterende fartøy i fiskeri, havbruk og offshore.

Voksende marked

Markedet er voksende, skriver partnerne i en felles pressemelding. Dyrere diesel og støtte til grønne løsninger gjør at økonomi og bærekraft er gode pådrivere for hybridifisering.

Daglig leder ved Bømlo Skipsservice Sveinung Vestbø og daglig leder ved Level Power & Automation, Paul Helland med et formelt korona-albuetrykk. Foto: Peter Tubaas

Alt på ett sted

Også design og energianalyse, installasjon, driftsstøtte og service blir del av tjenestilbudet til partnerne.

– Vi vet kundene setter pris på å få alt på ett sted. Det sikrer høy kvalitet og kortest mulig verkstedopphold, sier daglig leder Sveinung Vestbø i Bømlo Skipsservice i pressemeldingen.

Han har stor tro på at strengere krav, støtteordninger og ny teknologi skal gi et godt marked i tiden som kommer.

– Dette er bra for klima og miljø, og styrker konkurransekraft og sikrer arbeidsplasser langs norskekysten, uttaler han.

Har satset på motormarkedet

Bømlo skipsservice har det siste året satset skarpt på motormarkedet, og opprettet i januar i fjor en egen avdeling for motorservice.

Avdelingen favner vidt, med både oljesektoren, fiskeri og havbruksnæringens ulike motor- og generatorbehov som målgruppe.

Ifølge selskapet skulle de i fjor «bli best på motorservice på Vestlandet», med kompetanse på alle motormerker, med spesiale på Caterpillar, MAK, Volvo Penta og Yanmar.

Verftet er etablert i det som skal bli den nye havnen i Langevågen, med blant annet heiskapasitet på 180 tonn.

Energisporingssystem

Sentralt i det hybride fremdriftssystemet som skal ut på markedet, blir Level Power & Automation sitt energisporingssystem Lets, eller Level energy tracking system.

Systemet kartlegger og overvåker energibehov og forbruk i sanntid, og gjør det mulig å spore energiforbruket i en hel flåte, heter det.

– Samarbeidet med Bømlo Skipsservice skjer på akkurat det rette tidspunktet. Vi ser fram til å komme i gang med felles, grønne prosjekter så fort som mulig, sier daglig leder Paul Helland i meldingen.

Bømlo skipsservice har allerede etablert seg ved nye Langevåg: nå kan samarbeidspartneren komme etter. Foto: Peter Tubaas

Samarbeidet gir totalansvar

– Vi opplever en kraftig økende interesse for hybride framdriftssystem. Derfor er vi veldig fornøyde med å få Level Power & Automation med på laget. Vi har god kompetanse på motor og maskin fra før, og samarbeidet med Level Power & Automation gjør at vi sammen kan ta totalansvaret for komplette hybridsystemer, inklusive elektrisk motor, batteripakke og energisporingssystem, sier Vestbø i meldingen.

For Level Group er altså ikke hybrid fremdrift noe nytt. Samarbeidet med Bømlo-verftet åpner for en bedre posisjon i markedet, og for å dra nytte av hverandre erfaring.

De samarbeidende partnerne er allerede klare for oppdrag.

Kan komme til å etablere seg i Langevågen

Haugesundbedriften Level Group er et mangslungent selskap, som har vokst i antall ansatte og forretningsområder siden stiftelsen i 2012. Level Power & Automation er den grenen av selskapet som arbeider med hybride løsninger, i tillegg til energi- og automatiseringsløsninger for industri og maritim næringer. Selskapet ser ikke bort fra at de på sikt vil etablerte seg i den nye fiskerihavnen i Langevågen.

– Et samarbeid med et verft som Bømlo Skipsservice vil gjøre det lettere for oss å få vår teknologi ut i markedet. Vi har komplementær kompetanse, og sammen vil vi skreddersy de beste løsningene for kundene våre, sier Helland.