Tekniske spesifikasjoner

Design: CostCat 22W

Maskineri: 2 x 500hk Scania DI16

Kraner: 1 x Aukra Crane ADK-80, 180t/m, 1 x Aukra Crane ADK50, 120t/m

Vinsj: 40 tonn og 15 tonn.

Lastedekk: 145 m²

Slepekraft: 17–18 tonn

Dekksutstyr: Abyss Safety Link (plateholder, taulås, haikjeft, tauepinner)

Klasset for Europeisk fartsområde.

Utover de tekniske løsningene på fartøyet har Abyss Aqua AS utviklet et boreverktøy til ROV som blir fast stasjonert på «Fosnahav». Dette er utviklet for å effektivisere bolteboring på dypt vann.

Fartøyet «Fosnahav» er bygg nr. 2 levert til serviceselskapet Abyss AS, som fra før av har 15 fartøy i sin portefølje, opplyser Salthammer Båtbyggeri i en pressemelding. «Fosnahav» er en katamaran på 22x13 meter og bygget på samme design som Fosnakongen. Begge fartøyene er designet av Tomra Engineering.

– Etter å ha gått «Fosnakongen» flere ganger over til Island, valgte vi å bygge ett tilsvarende fartøy, men noe mindre. «Fosnakongens» unike skrog er solid og trygg i åpent hav med tung og kraftig sjø og har vist seg veldig sjøsterk, uttaler daglig leder i Abyss, Øystein Kjønhaug, i pressemeldingen.

Varsler flere nybygg

«Fosnahav» blir Abyss sitt fartøy nr. 16. Serviceselskapet opererer i dag 1 fartøy over 15 meter, men vil utvide flåten med flere større fartøy fremover.

– Selskapet er inne i en spennende utvikling hvor vi bygger for fremtiden og det vil komme flere større fartøy fremover. «Fosnahav» og «Fosnakongen» er fartøy som vi vet er solide og har ett godt utnyttet design, sier eier og styreleder i selskapet, Victor Jensen, i pressemeldingen.

«Fosnahav» blir Abyss sitt fartøy nr. 16. Foto: Salthammer Båtbyggeri

Lang båtbyggertradisjon

Salthammer Båtbyggeri har lang erfaring og strekker seg langt tilbake i tid. Selskapet ble startet opp i 1896 og har flere leveranser i vente. Båtbyggeriet har samarbeid med Tomra Engineering, som har designet flere av båtene som er levert fra Salthammer.

– Vi har videreført flere tekniske løsninger til «Fosnahav». Fartøyet har fått samme ballastsystem og dekksutstyr som «Fosnakongen». Videre har «Fosnahav» to kraner på henholdsvis 180 og 120 tonn/meter, vinsjer på 40 og 10 tonn, DP, ROV og posisjonering, opplyser operasjonssjef Anders Husby i meldingen.

Båtbyggeriet kan samtidig fortelle at kundene etterspør stadig større og kraftigere båter som kan gå i mer «multi» operasjoner, noe som krever gode og sikre løsninger på dekk som kan gi mannskapet en tryggere og bedre HMS hverdag.