U Safe er en elektrisk fjernstyrt livbøye som drives av to vannjet-motorer og som styres med joystick. Den kan dermed kjøres ut til en person i nød og så frakte ham eller henne i sikkerhet.

På verdensbasis er det solgt rundt 600 enheter, og nå ønsker portugisiske Noras Performance, å komme seg inn på det nordiske markedet. Det gjør de gjennom det Drøbak-baserte selskapet Innovasea, som er distributør for U Safe i Norden.

– Mye av styrken til U Safe ligger i reaksjonstiden, samt evnen til å presist nå frem til personen i nød. En MOB-båt når fram, men tar tid, og en tradisjonell livbøye blir bare liggende og flyte, og fordrer at personen i vannet selv kan nå den, skriver salgssjef Espen Riis Jahren i en epost til Tekfisk.

Bøyen skal ha en toppfart på 15 kilometer i timen. Foto: Innovasea

Kan redusere risiko

Ennå er det ikke solgt noen av disse livbøyene i Norge, men Redningsselskapet har testet en utgave siden årsskiftet. Assisterende nybyggsjef i Redningsselskapet, Knut Hveding, kan se for seg ulike måter å bruke en slik bøye på.

– Det er alltid risiko når vi tar en redningsmann i sjøen. Vi ser på muligheten for å bruke en U Safe-bøye i stedet, for å minske risikoen, sier Hveding til Tekfisk.

De vil også vurdere bøyen som et supplement til redningsmannen. Da kan redningspersonellet fraktes ut til mennesket i nød i stedet for å svømme bort og er dermed uthvilt og klare for å gå i aksjon når de er fremme.

Redningsselskapet oppdaget U Safe for første gang på en messe i Tyskland for fem år siden.

– Vi har hatt kontakt med dem jevnlig og ventet på at de skulle få et ferdig produkt. Det har tatt litt tid, og produktet har videreutviklet seg masse fra første gang vi så det, sier Hveding.

En første respons

U Safe aktiveres automatisk når den kastes på vannet via en gyro, selv etter måneder uten bruk. opplyser Espen Riis Jahren. Et lithiumbatteri på 600 watt gir strøm til vannjet-motorene som gir bøyen en toppfart på 15 kilometer i timen.

Rekkevidden er såkalt «line of sight». Det vil si at du kan kjøre den til du ikke ser den lenger. Gjennomsnittlig operasjonstid er på rundt 30 minutter.

– Det er mer enn nok for de aller fleste redningsoppdrag, skriver Espen Riis Jahren. – U Safe er en «first responder», med formålet å få kontroll på pasienten i de første, avgjørende minuttene.

Tekniske problemer

I høst har Redningsselskapet to bøyer de kan teste, en på «Horn Rescue» i Skjærhalden og en på «Klaveness Marine» i Drøbak.

Hveding forteller at de hadde problemer med å få ladet batteriet på den første bøyen de fikk. Batteriet ble byttet ut i forrige uke, så nå kan de komme ordentlig i gang med testingen.

– Vi har hatt noen små, tekniske problemer, men vi har vært i gang med å testen den blant annet på sjøredningsskolen der vi utdanner våre mannskap og på noen båter. Nå kan vi teste på en mer strukturert måte enn bare å prøve og se og kjenne på det, sier Hveding.

Alle redningsskøytene har krav om livbøyer, slik som her på «Peter Henry von Koss». Hveding forteller at de «analoge» utgavene hovedsakelig brukes i trening. Foto: Kjersti Kvile

Må teste mer

Redningsselskapet skal teste bøyen i ulikt vært både for å hjelpe bevisste mennesker og bevisstløse, eller for å frakte en line over til et fartøy eller et skjær.

Fremdeles er Hveding og kollegene noe avventende.

– Hvilken betydning kan en slik bøye ha for dere?

– Det er det vi ønsker å finne ut. Vi har masse forskjellig utstyr på båtene våre og kan ikke bare lesse på og lesse på. Så det er noe vi må se på når vi har fått testet mer.

Hveding forteller at han har vært i kontakt med utviklerne i Portugal og kommet med innspill underveis. For eksempel at håndtaket på bøyen er for tykt for nordiske hender som store deler av året kan være dekket av tykke neoprenhansker.

– Det er forskjell på sydlige og nordlige farvann. Vi gleder oss også til kulda kommer for å se på kapasiteten på batteriet, sier Hveding.

Vil selge til oppdrettere

Espen Riis Jahren i Innovasea forteller at en av sektorene de ønsker å rette seg inn mot er oppdrettsnæringen.

– Vi er i dialog med noen av de store oppdrettsselskapene uten at jeg kan si noe mer om det per nå, skriver Jahren.

– Hvorfor skal oppdrettsnæringen ta dette i bruk?

– Ettersom teknologien utvikler seg, vil innovative produkter følge etter, noe som gir nye muligheter for bedrifter å gjøre hverdagen sikrest mulig for sine ansatte. U Safe er en slik mulighet. Fiskeoppdrett foregår under mange værforhold, med lave vanntemperaturer, strøm og vind. Risikoen for å falle i vannet er betydelig, og utfallet kan være fatalt.

– Hvilke ulemper er det med en slik livbøye?

Det er svært få ulemper knyttet til produktet. Målt mot en tradisjonell livbøye så trenger den lading og tilsyn, men dette handler om rutiner, som med det meste annet sikkerhetsutstyr. Den største utfordringen ligger i å klare å påvirke kundenes vilje til å ta til seg ny teknologi for å bedre sikkerheten.

Les også: