Det skriver selskapene i en pressemelding.

I første omgang dreier det seg om mindre tanker beregnet for bruk om bord i fiskefartøyer, men utstyret vil også være egnet for laksenæringen.

– Hurtig nedkjøling av fisken gir betydelig økt kvalitet, lengre holdbarhet, mindre tap i foredling og høyere råvarepris, skriver de i meldingen.

Helix DeepChiller kombinerer Stranda Prologs skruetanker med kjøleteknologi fra Sunwell Technologies. Deres patenterte DeepChill er en issørpe med millioner av mikroskopiske iskrystaller. Størrelsen varierer mellom 0,25 og 0,5 millimeter. Disse kommer i direkte kontakt med fisken over hele overflaten. DeepChill har vært i bruk på fiskefartøyer siden 1985. Dette er første gangen metoden brukes i en HeliX-tank.

– Kombinasjonen av Sunwells DeepChill og vår HeliX-tank gjør at vi kan tilby kunden en sikrere, raskere og dypere nedkjøling. Sunwells forståelse av hvordan iskrystaller dannes i vann og hvordan man kjøler ned fisk, gjør dem til en ideell samarbeidspartner for oss, sier Klaus Hoseth, konsernsjef i Stranda Prolog, i pressemeldingen.