Larsnes Mek. Verksted og det chilenske selskapet Naviere Orca Chile har inngått kontrakt om bygging av en ny brønnbåt på 2.800 kvadratmeter. Dette er verftets bygg nummer 68.

Båten er designet av Skipskompetanse på Måløy og er en videreutvikling av brønnbåten «Ro Sailor» som ble levert til Rostein AS.

«Båten blir den niende i rekken av en serie båter utviklet i samarbeid mellom Skipskompetanse, Larsnes, Rostein og Naviera Orca», heter det i pressemeldingen.

Administrerende direktør i Naviera Orca, Ezequias Alliende sier i pressemeldingen at dette er den typen teknologi som er nødvendig i Chile.

– Fartøyet, teknologien, effektiviteten og størrelsen som er rett for vår industri i øyeblikket, og vil bli en hjørnestein for å sikre fiskens ve og vel på en kostnadsoptimal måte, sier han.

Båten er arrangert for åpen og lukket transport av laks og smolt, samt RSW kjøling, ferskvannsproduksjon og ferskvannsbehandling.

Rigget med trykklasting og trykklosing

Den nye brønnbåten vil ha det siste innen utstyr for nullutslipp under lukket transport, overvåkning og vannrensing. Den vil også ha filtersystem for oppsamling av lus, UV-behandling av vann som går inn og ut av lasterommene, samt automatisk vaske og desinfiseringsanlegg.

«En selvfølge er også overvåkning, regulering og logging av vannkvalitet og andre viktige parameter».

For å sikre god fiskevelferd er brønnbåten også rigget med trykklasting og trykklossing, sortering og avlusning uten bruk av vakuumpumpe.

Båtens hoveddimensjoner er:

  • Lengde 79,27m
  • Bredde 15,00m
  • Dybde 5,60 m

Lasteromsvolumet på brønnbåten er på 2.800 kvadratmeter. Dette gir en kapasitet på over 400 tonn levende laks. Skroget blir bygget på Marine Projects i Gdansk, Polen.