Moen Marin inngår kontrakt på leveranse av el-hybridbåter til havbruksnæringen for 200 millioner kroner. Det skriver selskapet i en pressemelding.

Båtene skal være klare for levering i 2020/2021.

Selskapet skriver i meldingen at de allerede har produsert en rekke fartøy med hybrid fremdrift: «Vi ser at vårt konsept mer enn innfrir våre forventninger til redusert drivstoff forbruk, reduserte vedlikeholdskostnader og miljøbesparelser».

Daglig leder Terje Andreassen i Moen Marin og administrerende direktør Lars Mælen i Moen Ship Management er enige om avtalen til en verdi av 200 millioner kroner. Foto: Moren Marin

– Vil komme hele bransjen til gode

– For at vi skal nå våre felles ambisjoner for det grønne skifte innenfor havbruksnæringen er vi avhengig av at næringen tar i bruk mer miljøvennlige fremdriftsløsninger for sine fartøy. Denne kontrakten vil bidra til at Moen Marin får styrket sin kompetanse og posisjon som den ledende leverandøren av El- og hybridbåter. Dette er viktig for å sikre standardisering og økt volum av fremtidsrettede og miljøvennlige løsninger – dette vil komme hele bransjen til gode sier Terje Andreassen i Moen Marin.

Moen Ship Management vil tilby utleie av de ny elbåtene til havbruksnæringen. Selskapet merker ifølge meldingen økende interesse for å leie av el- og hybridbåter.

– Elektrifisering av arbeids- og servicebåter til havbruksnæringen er fortsatt i tidlig fase, men vi tror dette bare er begynnelsen sier Lars Melen – administrerende direktør i Moen Ship Management.

Om hybridbåtene:
  • De nye hybridbåtene har alle elektriske fremdriftsløsninger som er utviklet av det norske teknologiselskapet ZEM as.
  • ZEM har tidligere levert både batterisystemer og fremdriftsløsninger til en rekke prosjekter innenfor maritim sektor blant annet offshorefartøy, offshoreinstallasjoner, ferger og turistfartøy – og servicebåter til oppdrettsnæringen.
  • ZEM har over flere år samarbeidet tett med DNV-GL for å sikre effektiv og sikker implementering av batteriløsninger i maritim sektor.
  • Kilde: Moen Marin

Les også:

Midtnorsk Havbruk skal teste verdens første hydrogenelektriske arbeidsbåt