Fakta om «Reisa»/Havyard 587

Lengde: 84,8 meter

Bredde: 16,9 meter

Kapasitet: Tre runde tanker med totalt volum på 3250 kubikkmeter

Hovedmaskineri: 2999 kilowatt

Mannskap: 11 + 2 gjestekøyer.

Kilde: Havyard

Det skriver Havyard i en pressemelding onsdag.

«Reisa» har en kapasitet på 3.250 kubikkmeter i runde tanker. Designer med ansvar for brønnbåtsegmentet Havyard Design & Solutions, Kjetil Myren, sier de runde tankene gjør at båten kan frakte mer fisk samtidig som fiskevelferden øker med roligere fisk og høyere overlevelse.

– I tillegg har «Havtrans-serien» fått en spesiell skrogform som gjør at båten går veldig lett og kutter både utslipp og kostnader til drivstoff, sier han i meldingen.

«Reisa» er også designet med stor kapasitet for lukket og smittevennlig transport og har dobbelt system for avlusing med både ferskvannsbehandling og spylesystem.

«Havtrans-serien» ble videreforedlet gjennom Namsos og Steigen, og søsterskipet «Reisa» blir nå et nytt, godt verktøy for håndtering og transport av laks. Fire skip er leverte fra Havyard så langt, og to båter til skal leveres fra Havyard New Ship Technology til Norsk Fisketransport (NFT) senere i år.

Koronautfordringer

Prosjektleder ved verftet i Leirvik, Tore Bø, har vært med på alle skipene i «Havtrans-serien». Han sier utrustningen av «Reisa», til tross for utfordringer blant annet med korona og at de i større grad enn før har hatt tatt kontroll og eierskap til mer av utstyret om bord, har vært det enkleste prosjektet av dem alle.

– Det prosjektorganisasjonen og produksjonen i Leirvik har gjort er et mesterstykke og viser at mannskapet vi har her ved verftet i Leirvik er dyktige skipsbyggere, sier han.

Båten er likevel noen måneder forsinket på grunn av blant annet forsinket levering fra skrogverftet i Tyrkia og utfordringer med korona på eget verft.

– Men det har vært en fabelaktig innsats av arbeiderne her i Leirvik som har gjort at utrustningen har gått raskere enn vi kunne frykte. I tillegg har vi hele tiden hatt et godt samarbeid med Norsk Fisketransport, så nå gleder oss over å få levere en solid og fremtidsrettet brønnbåt til NFT og havbruksnæringen.

Den neste i båten i «Havtrans-serien» skal etter planen overleveres tidlig i sommer mens den tredje skal være ferdig i høst, ifølge meldingen.

Norwegian Electric Systems har levert broløsningen og automasjons- og elektriske kraftsystemer om bord. Norwegian Greentech har levert system for rensing av ballastrensevann mens Havyard Design & Solutions har stått for design og New Havyard Ship Technology har utrustet båten.