Hovedfakta for nybygget
  • Navn: Ikke bestemt
  • Verft: Larsnes Mek Verksted AS
  • Design: SK 6000 DEH III fra Skipskompetanse AS
  • Lengde: 84,20 meter
  • Bredde: 15,50 meter
  • Tonnasje: 3623

Det går fram av en pressemelding fra rederiet.

Nybygget blir et søsterskip til «Ro Vision» som i 2020 var levert som verdens første hybride brønnbåt og senere på året vant bransjeprisen Ship of the Year 2020. I likhet med «Ro Vision» skal oppdrettsgiganten Salmar ASA være leietaker på nybygget.

- Gode erfaringer

- Vi har i ett års tid fått svært gode erfaringer med «Ro Vision», uttaler daglig leder Roger Bekken fra Salmar Farming, og legger til at det er viktig for Salmar at deres virksomhet skaper arbeidsplasser og positive ringvirkninger langs kysten.

- Med valget av Rostein som samarbeidspartner så vet vi at norske maritime leverandører får økt aktivitet med dette nybygget. Salmar er også opptatt av å redusere laksens allerede lave CO2-avtrykk og det var derfor viktig for oss at dette søsterskipet også blir utrustet som batteri-hybrid, legger han til i meldingen.

Utrustet i Norge

Alle Rosteins 16 fartøy er utrustet i Norge og bare de siste 10 år har vi bygget for rundt 3,5 milliarder i Norge, påpeker reder og administrerende direktør i Tostein, Odd Einar Sandøy, i meldingen.

Han roser samtidig samarbeidet med Larsnes Mek. Verksted, Skipskompetanse AS og andre leverandører til denne serien av nybygg .

Rostein AS er et familieeid rederi med hovedkontor på Harøya i Sandøy kommune. Rederiet har 16 brønnbåter for transport av levende laks. Hovedmarkedet er laksenæringen i Norge.