– Utviklingen går raskere og raskere. For fem år siden var det nesten ingen forespørsler om energi, nå får vi spørsmål om energieffektivisering eller batteri fra en rekke sektorer, sier Arne Gunnar Brandvold fra Siemens.

Han var en av foredragsholderne på konferansen «Automatisering i havbruksindustrien» som Norsk Forening for Elektro og Automatisering (NFEA) arrangerte på Hitra forrige uke. Der slo han et slag for batteridrevne– og hybridbåter, skriver IntraFish.

– Allerede i 1886 leverte Siemens 200 båter med elmotor og blybatteri. Disse ble brukt til å frakte passasjerer på innsjøer i Europa. Formålet den gangen var å få lydløs transport.

Hele transportsektoren

Brandvold poengterte at hele transportsektoren nå er i ferd med å bli elektrisk.

– Det er tog, t–bane, buss, trikk, bilder, sykler, motorsykler, båter, ferjer og så videre. Det gjøres også arbeid med fly, hvor Siemens og Boeing har et stort samarbeid, sa han.

Innen ferjetransport har det «vært skikkelig fart i batteriutviklingen». Siemens er sentral i de nye elektriske bil– og passasjerferjene som snart kommer i drift mellom Fosen og Flakk nær Byneset utenfor Trondheim.

– Myndighetene har satt krav, og Enova har gitt støtte, sa han.

Må tenke mange år fremover

Verdens første elektriske arbeidsbåt til havbruksnæringen er levert – Elfrida heter den.

– Det er en hybridbåt, med en batteripakke som lades fra land eller merden. Mye av dagen går den kun på batteri, men over lengre seilaser benyttes en diesel–generator.

Brandvold mener at flere krav fra myndighetene trolig kommer, og at det er det som må til for å få næringen fremover.

– En tenker innovativt og fremoverlent når det gjelder biologi, men når det gjelder båter, er det stort sett gammel teknologi, sa han.

Nesten tusen båter, halvparten over 15 år

Ifølge Siemens har norsk havbruksnæring rundt 690 arbeidsbåter, 190 servicebåter, 90 brønnbåter og 31 fôrskip.

– Halvparten av dem er over 15 år. Næringen har et stort potensial for energieffektivisering av flåten.

Anslagsvis bruker norsk laksenæring 100.000 tonn diesel i året.

– Det tallet sier dere kanskje ikke så mye, men det tilsvarer 6.700 tankbiler. Det er så mange tankbiler at de ville ha fylt opp alle veiene på Frøya. Eller det tilsvarer 31 store brønnbåter, med transporttankene fylt med diesel.

Tryggere arbeidsplasser

Siemens–mannen mener også at elektriske båter er tryggere.

– Mindre støy gir bedre kommunikasjon, et bedre liv, og en bedre arbeidsdag. Det vil også gjøre det lettere å rekruttere ansatte.

I dag er det langt billigere å kjøpe diesel–båter.

– Men en ny oppdrettsbåt skal operere i over 20 år. Da er det lurt å tenke på fremtiden, og kanskje i alle fall bygge en diesel–elektrisk båt som lett kan konverteres til batteridrift. Vi tror at en i fremtiden blir enda mer opptatt av sporing og merking av måt, og hvor store klimautslipp maten har generert, fra Brandvold.