Det går fram av en pressemelding fra Salt Ship Design.

Fartøyene som er kontrahert er ett fartøy med 2200 cum, og ett med hele 8000 cum lastekapasitet i fisketankene og med tilhørende dødvekt på 12.000t, som da blir verdens største av sitt slag.

Begge fartøyene skal bygges ved Cemre Marin Endustri i Tyrkia, og skal leveres fra verftet i 2022/2023., opplyses det i pressemeldingen.

Rederiet har fra før en flåte på tre brønnbåter og tre bløggebåter. Nybyggene skal supplere nye og eksisterende kunder med ny tonnasje for å dekke økende etterspørsel etter behandlingstjenester og transport-tjenester særlig relatert postsmoltsatsingen på Vestlandet, går det fram av meldingen.

Fartøyene har flere nye designløsninger inklusivt dieselelektrisk-anlegg med store batteripakker og sirkulære fisketanker.

Salt Ship Design skal i tillegg til designutvikling levere komplett engineeringspakke til Cemre.

- Dette er derfor en veldig viktig kontrakt, som adderer seg til en ordrebok på 19 fartøysdesign under bygging ved norske og utenlandske verft, heter det i meldingen