Alsaker fjordbruk venter spent på brønnbåten «Kristoffer Tronds», som får en brønnkapasitet på mer enn 5.000 kubikkmeter.

Det nye fartøyet er 90,7 meter langt og 18,6 meter bredt. Det er Salt Ship Design som har designet fartøyet som bygges av verftet Astilleros de Murueta i Spania. Den skulle opprinnelig blitt levert våren 2020.

– Vi vil ikke gå ut med noen dato, for vi er usikre. Men vi regner med at den kommer i år, sier driftsdirektør Hans Helge Vik i Alsaker Fjordbruk til IntraFish.

– Det er koronasituasjonen som gjør at det er forsinkelser, og så gjorde vi litt endringer på båten i starten av prosessen som også har utsatt ting litt.

Får dette konsekvenser for driften?

– Nei, vi har en brønnbåt som vi leier fra Sølvtrans, så det skaper ingen vansker for oss. Vi gleder oss til å få båten, det er spennende med noe nytt.

Den nye brønnbåten til Alsaker Fjordbruk bygges i Spania og leveres trolig i løpet av 2020. Foto: Illustrasjon

Dess Aqua venter to båter

Dess Aquaculture Shipping, hvor Mowi eier halvparten, får levert to brønnbåter i 2020.

– Vi har tatt levering av «Aqua Havsøy». Neste båt skal leveres i november. Videre har vi en båt som skal leveres i slutten av første kvartal 2021, opplyser konserndirektør Jon Are Gummedal i Dess Aquaculture Shipping til IntraFish. Søndag lå nybåten ved kai i Ålesund opplyser lesere til Tekfisk.

I august 2019 ble «Aqua Spa», som er den første i en serie på totalt seks brønnbåter som bygges ved Sefine Yards i Tyrkia, levert. Nummer to i denne serien, «Aqua Måløy», ble levert i desember.

«Reisa» kommer i november

Norsk Fisketransport skulle etter planen få levert brønnbåten «Reisa» i løpet av sommeren. Daglig leder Oddleif Wigdahl skriver i en sms til IntraFish at ny leveringsdato nå er 12. november. Skipet blir ferdigstilt ved Havyard i Leirvik.

Rederiet har også to andre skip i bestilling, den neste brønnbåten blir levert ved årsskiftet og den tredje blir levert neste sommer.

«Reisa» med 3.200-kubikk er av samme design som Norsk Fisketransport (NFT) sine nyeste fartøyer – MS Steigen, MS Namsos og MS Havtrans.

Sølvtrans bygger ny brønnbåt ved Aas Mek. Verksted. «Ronja Christopher». Den leies av Bremnes Seashore og skal brukes som smoltbåt. Foto: Aas Mek. Verksted

Ronja Christopher

Verdens største brønnbåtrederi, Sølvtrans, har hele åtte båter i bestilling. «Ronja Christopher» er den neste båten som blir levert i 2020. Dette er en båt på 2500 kubikk som blir bygget ved Aas Mek. Verksted.

– Byggingen er i rute og båten kommer i månedsskiftet september/oktober, sier administrasjonssjef Bjørn Magne Aas i Aas Mek. Verksted til IntraFish.

Bremnes Seashore har inngått avtale med Sølvtrans om fulltidsleie av brønnbåten med mannskap i tre år. Den skal kun brukes til å frakte smolt.

Her kan du høre administrerende direktør i Bremnes Seashore, Einar Eide fortelle om hvordan de skal bruke båten:

Nordlaks får båt i høst

Nordlaks har to nye brønnbåter under bygging. Det første, «Bjørg Pauline», skulle blitt levert til Nordlaks i sommer. Men på grunn av utfordringer knyttet til korona også her blir leveringen utsatt.

Kommunikasjonssjef Lars Fredrik Martinussen i Nordlaks sier til IntraFish at de ikke har mer detaljert informasjon enn at leveringen er planlagt til å skje i høst.

«Bjørg Pauline» er designet av NSK Ship Design i Harstad, og bygges på Tersan Ship Yard i Tyrkia. Brønnbåten blir den aller første med lng/batteri-hybrid fremdrift. Bjørg Pauline blir 84 meter langt, 19 meter bredt og vil ha kapasitet til å frakte over 600 tonn levende fisk.

Fartøyet eies av Nordlaks og vil hovedsakelig transportere levende laks og regnbueørret mellom selskapets landbaserte settefiskanlegg, til matfisklokaliteter i sjø og videre til slakteriet på Børøya i Hadsel. Den andre brønnbåten overleveres i løpet av 2021.

«Bjørg Pauline» dagen før sjøsetting ved verftet Tersan Ship Yard i Tyrkia. Foto: Merete Kristiansen / Nordlaks

«Hordagut» forsinket

Det nyetablerte rederiet Hordalaks as, har kontrahert en av landets største brønnbåter på hele 4700 kubikk, med en pris på nærmere 500 millioner.

Brønnbåten «Hordagut» bygges på Fitjar mekaniske verksted (FMV) og skulle etter planen vært levert i april 2020. Men på grunn av mangel på arbeidskraft ved verftet, fordi utenlandske arbeidere ble satt i karantene, er båten forsinket fra verftet til ut i september.

Nils-Andreas Brekke ved Fitjar Mekaniske Verksted har fortalt at verftet har brukt mye krefter på å holde trykket oppe, med en arbeidsstokk som i stor grad består av karantene-utsatte østeuropeere.

– Det har vært vanskelig og tidkrevende, både å få tak i folk og organisere driften, sa han til Tekfisk i juli.

«Hordagut» er under siste innspurt ved Fitjar mekaniske verksted. Foto: Ketil Svendsen

«Ro Venture» overlevert

Rederiet Rostein fikk tidligere i år verdens første hybride brønnbåt «Rovision» overlevert. Båten ble sendt til Salmar i Frøya kommune, hvor den er utleid de neste åtte årene. I juli ble søsterskipet «Ro Venture» overlevert. Begge båtene ble ferdigstilt ved Larsnes mekaniske verksted.

De to søstrene er sist i en rekke av fartøy med samme grunndesign, og med godt utprøvd teknologi om bord.

Rostein har også en smoltbåt på 2800 kubikk i bestilling, som blir levert i juni 2021.

«Ro Venture» ble ferdigstilt på rekordfart og overlevert Rostein i midten av juli. Foto: Larsnes Mek. Verksted

«Horda Pioneer» levert

I midten av juli overleverte Aas Mek. Verksted «Horda Pioneer» til det nye brønnbåtrederiet Hordalaks Holding.

Nybygget er av verftets eget design med type betegnelsen AAS 3002 ST med en lastekapasitet på 3000 kubikkmeter. Dette er fordelt på to rom med skyveskott og trengesystem, og gir en kapasitet på føring av 450 tonn laks, skriver Aas Mek. Verksted i en pressemelding.

Rederiet Hordalaks er eid av Kerko Shipping, KF Oppdrett, Blom fiskeoppdrett, Fylkesnes fisk, Fremskridt laks og Engesund Fiskeoppdrett.

«Horda Pioneer» er overlevert til det nye brønnbåtrederiet Hordalaks Holding. Foto: Aas Mek. Verksted

Les flere saker fra IntraFish:

Koronarestriksjonar i Tyrkia skaper utfordringer for bygging av brønnbåter i landet

Bakkafrost har kontrahert ny brønnbåt

Sølvtrans vil bygge nye båter hvert år frem til 2025