Nova Sea har overtatt elbåt nummer to fra Folla Maritime Service. Det skriver selskapet i en pressemelding. Båten er en Follawork 35 Electric, heter «El-Vine» og har byggenummer 80. Båten skal stasjoneres på Nord-Arnøy.

Spesifikasjoner for «El-Vine»
  • Mål: 10,65m x 5,0m
  • Fartøyet er designet av Marin Design.
  • Motor: luftkjølt asynkronmaskin for direktedrift av fast propell. 130kW (S2-30)/ 620 rpm.
  • Batteri: Corvus Dolphin Energy Nominell kapasitet 330 kWh, UE: 280 kWh (BOL).
  • Elektrisk fremdriftssystem fra El-Marin
  • Amco Veba Kran fra Truck Tek
  • Propellanlegg fra Helseth Kumera
  • Navigasjon og kommunikasjon fra NAVY
  • Installasjon fra Elektroservice
  • Generator fra NOGVA
  • El-Thrustere fra Sleipner
  • Nokker fra Tennfjord

– Nova Sea har alltid vært opptatt av å drive mest mulig miljøvennlig. Å ta i bruk ny teknologi hjelper oss til å ta enda bedre vare på de ressursene vi forvalter. Vi har nå fått levert to elektriske fartøy og ser frem til å ta i bruk nummer to, sier Odd Stensland, teknisk ansvarlig sjø i Nova Sea i meldingen.


Les også:Regjeringen vil innføre krav om elbåter i havbruksnæringen


Båten er 10.65 meter lang og 5 meter bred – og har en kapasitet på 330 kilowatt.

– Vi har fått gode tilbakemeldinger fra brukerne av den første elbåten vi leverte til Nova Sea Bolga i fjor høst. Begge båtene har samme type fremdrift og 330 kwh batteri. Selv etter lange arbeidsdager har de fortsatt god restkapasitet på batteriene. Så vi er trygge på at de på Arnøya også får en båt de setter pris på. Ladetiden fra nesten tomme batterier er 4–5 timer på 400v og rundt 11 timer på 230v, sier markedssjef i Folla Maritime Service, Greger Samuelsen i meldingen.

– Dette er båter som går på dagtid, og kan lade på kveld og natt, sier han videre.

Elbåten «El-Vine» er kommet i drift. Foto: Folla Maritime Service