Samlebåndene går på kryss og tvers, og akkurat nå er det ferske seifileter som seiler gjennom rommet. Daglig leder Martin Rasmussen følger med fra kontrollrommet i andre etasje.

I havna på Myre i Vesterålen har det skjedd mye de siste årene. Gamle Myre fiskeindustri er jevnet med jorda, og i løpet av halvannet år har det på tomta reist seg et nybygg til 300 millioner kroner.

Krevende prosess

Bak det som trolig er verdens mest moderne hvitfiskanlegg står en fransk grossist som har drømt om egen filetfabrikk tett på fiskefeltene i Vesterålen i over 20 år. 

– Det har en krevende prosess, men nå er vi endelig i gang, og vi øker produksjonen for hver dag som går. Vi har dedikerte ansatte, som har stått på dag og natt, og jeg er beæret over å få jobbe med en slik gjeng, sier Rasmussen, som ikke har vært en enkel mann å få tak i det siste året. 

Fiskeribladet får noen minutter før han haster videre.

– Det er hektisk. I en slik oppstart er det masse utfordringer. Vi har mye nytt utstyr som tas i bruk, nye rutiner som skal på plass og mange nye ansatte som trenger opplæring, sier 33-åringen som leder storsatsingen det nå knyttes store forventinger til. 

ENDELIG: Daglig leder Martin Rasmussen har jobbet dag og natt det siste halvannet året for å komme i mål med filetfabrikken. Nå er han strålende fornøyd med at de omsider er i gang.  Foto: Silje Helene Nilsen

Skreddersydd

Mens en betydelig andel av torsken som landes i Norge over år har gått ubearbeidet ut av landet, investeres det nå stort i foredlingsindustrien. Primex er det første nye foredlingsanlegget for hvitfisk som reises i landet på veldig mange år, en fabrikk med høy grad av automasjon.

– Anlegget er skreddersydd for å lage ganske kompliserte produkter, sier Rasmussen.

– Spesielt med denne fabrikken er at vi har tatt utgangspunkt i markedet, og designet konseptet etter hva forbrukerne og butikkene ønsker. Forbrukerne vil ha porsjonspakker, og de skal helst være uniforme. Det har påvirket alt fra hvilke pakkemaskiner vi har valgt, til innfrysingsmetoder, sier han. 

For bak storsatsingen står den franske grossisten Primex International, som blant annet eies av butikkjeden Picard. Butikkene i kjeden består utelukkende av frysedisker, og konseptet er frossen mat av høy kvalitet. Hovedproduktet til Primex på Myre blir derfor ulike porsjonspakninger med torsk, sei og hyse, vakuumpakket og frosset. 

TEKNOLOGI: Bildet er tatt midt i en lunsjpause, så de ansatte mangler, men fabrikken har en høy grad av automasjon, med utstyr blant annet fra Marel og Curio.  – Vi har brukt den mest moderne teknologien på markedet, og har jobbet tett med leverandørene for å gjøre den enda bedre, sier Martin Rasmussen.   Foto: Silje Helene Nilsen

70 ansatte

Det gjenstår fortsatt litt arbeid på administrasjonsfløya, men i produksjonshallen har Primex produsert fisk siden slutten av april.

Rasmussen sier de trolig er den hvitfiskfabrikken i verden som har gått lengst når det kommer til automasjon, og jobben til «jentan på fileten» er overlatt til maskiner fra blant annet Marel og Curio. Likevel trengs det fortsatt hender og hoder til å håndtere råstoff og maskiner, logistikk, økonomi, salg og markedsarbeid. Primex har allerede blitt en av kommunens største arbeidsplasser med for tida rundt 70 ansatte.

– Vi produserer nå mellom 15 og 30 tonn råstoff om dagen, som blir til mellom 7 og 15 tonn ferdig vare, forteller Rasmussen.  

UTVIKLING: Den gamle hjørnesteinsbedriften i Øksnes, Myre fiskeindustri (til høyre), ble jevnet med jorden i 2016. På tomta har Primex Norway nå reist sin nye filetfabrikk til 300 millioner kroner.   Foto: Silje Helene Nilsen

Råstoff og lønnsomhet

Mange er spente på hvordan Primex, uten trålkonsesjoner som Lerøy og Nergård, skal nå målet om helårlig – og ikke minst lønnsom filetproduksjon. Selv forventer de en årlig omsetning på en halv milliard kroner, og har planer om å bevise at det er fullt mulig å tjene penger på filetproduksjon i Norge. Rasmussen tror at de med en kombinasjon av fersk, fryst og levendelagret råstoff skal komme langt på vei. Mens den ene eieren skal selge varene i egne butikker, skal den andre eieren stå for råstoffleveransene. 

Myre fiskemottak, som et av de største hvitfiskmottakene i landet, har forsynt utenlandsk filetindustri med betydelig mengder råstoff de siste årene. Det blir det nå slutt på. De har en liten aksjepost i Primex, og skal være fast råstoffleverandør for fabrikken på andre siden av havna. 

Primex Norway

  • Filetfabrikk i Myre havn i Vesterålen, ferdig i 2018. 
  • Eies av Primex International (92,29 prosent) og Myre Eiendom (6,67 prosent).
  • Hovedaksjonær Primex International er en fransk grossist som eies av butikkjeden Picard og den franske Lebaron-familien. 
  • Primex skal produsere produkter for Picard, som har mer enn 900 butikker, hovedsakelig i Frankrike.

    Butikkene i kjeden består utelukkende av frysedisker, og konseptet er frossen mat av høy kvalitet. 

Lønnsomt

– Vi anser det som mer lønnsomt for oss å ha samarbeid med et eksternt mottak enn å ha et eget. Myre fiskemottak er verdens beste på sitt fagfelt, som er å skaffe fisk. Så skal heller vi konsentrere oss om å bli best på produksjon og marked. Dette samarbeidet er en suksessoppskrift for oss, og en ekstremt effektiv logistikk – som omfatter få og dyktige personer – gjør at vi klarer å ha fisken vår i markedet raskere enn konkurrentene våre, forteller Rasmussen. 

Hvor raskt vil han ikke si, men fra fisken tas opp av Barentshavet, til den er landet i Finnmark, produsert på Myre og sendt ut i butikker i Frankrike, går det ifølge Rasmussen så raskt som det er mulig å gå. Enda raskere skal det gå til vinteren, når skreien melder sin ankomst i Vesterålen. Da øker de til to skift, og planen er å kjøre over 100 tonn råstoff gjennom fabrikken i døgnet. 

Mange hvitfiskaktører på landsida har de siste årene oppgradert anlegg og bygget opp kapasitet. Rasmussen forventer tøff konkurranse om råstoffet fremover.

– Vi forventer at råvareprisen går opp, det gjør at også prisen i markedet må øke. Da er det aktørene med de beste konseptene som vil tjene penger på dette, sier Rasmussen. 

FERDIG VARE: Råstoffsjef Fredrik Olsen med et av produktene som Primex produserer. For å få mest mulig vare med seg på vogntogene ut i markedet, pakkes ikke produktene i emballasje før de når Frankrike.  Foto: Silje Helene Nilsen