Peder O. Lie i Liegruppen snakker om bevegelsene for nye planlagte «Libas» i havet som skal være med på å skaffe batterienergi. I dag stakk han av med innovasjonsprisvinneren under Nor-Fishing i Trondheim.

Den første gassdrevne fiskebåten skal bli grønnere enn noen fiskebåt har vært med energi fra både gass og batteri.

Innovativ prisvinner

Peder O. Lie i Libas-rederiet og Egil Sandvik i Salt Ship Design fikk innovasjonsprisen fra fiskeriministrer Harald Tom Nesvik (Frp) under åpningen av fiskerimesse med kronprins Håkon som interessert tilhører og første besøkende på standen til Salt Ship Design etter prisutdelingen.

Det er en innovativ vinner av årets pris. Samarbeidet mellom to generasjoner Sandvik i designselskapet og Libas-rederiet har både gitt innovative priser og blitt kåret til «Årets Båt». I løpet av 40 år siden 1977, har Libas-rederiet og designselskapet bygd 15 båter, de første med små og store fremskritt.

Sparer gigantutslipp

– Dette er nok det største fremskrittet vi har gjort på energi- og miljøsiden. Bare med å fiske en 650 basistonns ringnotkvote og industrifiskkvotene, sparer vi utslipp tilsvarende utslipp fra 100.000 biler, sier Peder O. Lie til Fiskeribladet og tilføyer:

– Med å putte tre kvoter på samme båt, blir besparelsen på utslipp tilsvarende 180.000 biler. Det er en størrelse tilsvarende hele bilparken i Møre og Romsdal, sier Lie, som støtter seg til yngre krefter i prosessen rundt nybygget for selve regnestykket i miljøregnskapet.

Gass ny slager

Peder O. Lie er overbevist om at gassdrift blir den nye slageren i fiskeflåten.

– Det er stort potensial å hente på ny energi. Fossilt brennstoff er på vei ut i fiskeflåten. Selv om vi må bygge båten ti meter lengre på grunn av den plasskrevende gassenergikilden, er det verd det, sier Lie.

Lie tenker tilbake på den enorme utviklingen både hans rederi og næringen har hatt i løpet av 40 år.

– Mens rederiene før hadde behov for naust for å drive fiskebåter, er det nå behov for en finansavdeling. Jeg liker meg fortsatt best på båtene og utviklingene av disse, men det blir mest kontorarbeid nå, sier Lie.

VINNEREN: Nye «Libas» ble belønnet med innovasjonsprisen. Egil Sandvik i designselskapet Salt Ship Design informerte kronprins Haakon om den innovative fiskebåten med solid miljøstempel som kommer. Foto: Einar Lindbæk

Flere gasskip kommer

Egil Sandvik i Salt Ship Design er sikker på at «Libas» blir etterfulgt av flere fartøy med nye gassdrevne fartøy.

– Det vil overraske meg stort om vi ikke allerede før årsskifte har på plass den neste fiskebåten som skal komme med slik fremdrift, sier han. 

– Norsk? 

– Ja, det er gode muligheter for det, sier Sandvik.

Han håper nå at myndighetene ikke fristes til å avgiftsbelegge gassdrift ytterligere og at rederiene må få lov til å tjene penger på å være innovative og nyskapende i utviklingen av nye fiskefartøy.

– Hvor lang tid gikk det fra idé til båten kom inn i løypa som nybygg ? 

– Det gikk fort. Det var vel bare ett år fra vi satte oss ned første gang til vi fant den endelige løsningen, sier Sandvik.

«Libas»

  • Utrustes som snurper, og for både singel- og dobbelttrål.
  • 86x17,8 meter.
  • Gassdrift og batteri i fremdrift og energibruk. «Libas» blir bygget med en 350 cum LNG-tank.
  • Besparelsen beregnet til 15–20 prosent i energibruk.
  • Pris 330 millioner kroner.
  • Merkostnader på grunn av nye energikilder: 30–50 millioner.
  • Verft: Cemre i Tyrkia.
  • Design: Salt Ship Design.