På oppdrag fra Kystrederiene gjennom Grønt Kystfartprogram, har DNV GL og Menon Economics utarbeidet en analyse hvor det konkluderes med at transport av laks sjøveien kan kutte stort i klimagassutslippene - samt redusere transportkostnadene.

Rapporten ble presentert under Arendalsuka og viser at godsoverføring fra land til sjø vil kunne være bedriftsøkonomisk lønnsomt både for havbruksnæringen og for transportleverandøren,. Samtidig vil klimagassutslippene kunne reduseres med over 70 prosent, sammenlignet med å sende laks med bil.

– Dette viser at sjøtransport kan spille en viktig rolle for å kutte klimagassutslippene i transportsektoren i Norge. Men for at det skal skje, er riktige rammevilkår avgjørende, sier administrerende direktør i Kystrederiene Tor Arne Borge, i en pressemelding.

Lavere transportkostnader

De bedriftsøkonomiske effektene vil være at lakseeksportørene kan forvente 20-30 prosent lavere transportpris fra slakteri til marked, samtidig som løsningen vil kunne være bedriftsøkonomisk lønnsom for transportørene, ifølge analysen.

Godsoverføringen vil også fjerne henholdsvis 4.700 og 12.600 langtransporter med lastebil årlig.

Transportkostnadene blir 10-15 prosent lavere, samtidig som transporteffektiviteten økes med 10-15 prosent fordi is til kjøling av laksen underveis blir overflødig dersom en tar i bruk superkjøling. Videre vises det til at til tross for at det tar med til å frakte last sjøveien, vil ekstra transporttid kompenseres ved at holdbarheten på laksen økes som følge av superkjølteknologi.

Det vil imidlertid være en krevende etableringsfase for den sjøbaserte løsningen, ettersom man i dag i liten grad transporterer fisk sjøveien, samt at det krever en viss teknologi, påpekes det i analysen.

– Grønt Kystfartsprogram er en pådriver for morgendagens løsninger innen sjøtransport. Samtidig er det svært viktig at politikerne følger opp med intensiver for å kunne realisere potensialet i næringen, oppsummerer Borge.