Han jobber med Aqua Cloud, som nå samler data fra over 2800 merder for å kunne gi ny informasjon om blant annet luseoppblomstring.
- Det har vært krevende til tider, for selskapene beveger seg i forskjellige hastigheter. Det har ikke vært motvilje, men når du har fire-fem sterke hester foran vogna i ulikt tempo, må du få hele kobbelet til å løpe i takt, sier Hávarðsson i denne podkasten:
Både han og de tre andre som er med mener at det skjer en modning når det gjelder digitalisering.
- Jeg har jobbet i næringen i 30 år, og har vært litt frustrert over at vi samler masse data uten å gjøre så veldig mye med det, sier Hávarðsson.
Christian Erichsen er styreleder i Anteo, som leverer digitale tjenester til havbruksnæringen.
- Jeg tror det er en modning i det å kjøpe noe du ikke kan forholde deg fysisk til. Når du kjøper en båt eller merd, kan du se og ta på det, men når du kjøper noe i en sky, kan du ha problemer med å se hva det betyr for deg, sier Erichsen.
Har latt leverandørene styre
Han mener det har skjedd en stor utvikling de siste årene.
- Vi ser eksempler på at informasjon har verdi når det samles og når vi kan begynne å samhandle, ikke bare internt, men kanskje på tvers av selskaper, sier han.
Digitaliseringsansvarlig Trond Kathenes i Grieg Seafood mener det er et stort potensial i å samarbeide på tvers av selskaper.
- Når det gjelder teknologi har vi i mange år latt leverandørene styre. Vi har ikke vært proffe nok i å møte og stille krav. Men nå er bildet i ferd med å endres, og kravene internt hos oss stiger, sier han.
Rune Wilhelmsen leder Smart Havbruk i Telenor og sier det er en modning i å forstå verdien av dataene.
Hør samtalen mellom de fire, som ble spilt inn live på Statsraaden pub i Bergen nylig. Det gjør du ved å trykke i spilleren over eller søke opp Tekfisk der du hører på podkaster. Her finner du Tekfisk i Itunes, og her er Tekfisk på Spotify.
Her kan du høre
: