Tråleren skal bygges i Spania og skal stå ferdig sommeren 2020. Igjen er det samarbeidet med designselskapet Rolls-Royce i Ålesund som ser ut til å kunne løfte toppnivået i trålflåten ytterligere et hakk. Dette blir den fjerde tråleren som rederiet bygger i designsamarbeid med Rolls-Royce siden «Sunderøy» var ny i 2004. I mellomtiden ble

ferdig i 2012 og foreløpig sist i 2016.

Den aller første båten i designet NVC 372 er 77 x 17 meter er arrangert for bunntrål og pelagisk trål i arktiske farvann, og skal fiske etter både hvitfisk og reker. 

Spanjol: Den nye supertråleren til Presfjord-rederiet skal bygges i Spania. Illustrasjon: Rolls-Royce

Teknologiske framsteg

– Det ligger mye godt lagarbeid bak prosjektet mellom oss og Rolls-Royce. Med så hyppig bygging av nye trålere, blir det lettere å kunne ta nye teknologiske steg framover og samtidig ha i friskt minne om at vi har lykkes med de stegene vi har tatt tidligere, sier Knut Roald Holmøy.

Rolls-Royce drar stor nytte av mer enn 20 års samarbeid om fiskebåtdesign og teknologiske fremskritt til fire trålere i samme rederi.

– Prestfjordrederiet er alltid villig til å prøve nye teknologiske fremsteg selv om det betyr at de må være først i løypa. Det er samarbeid med et rederi som dette som gjør at vi kan levere fartøy med nye teknologiske fremskritt, sier salgssjef for Ship Design & Systems i Rolls-Royce, Monrad Hide.

SAMARBEID: Prosjektleder Jarl Rune Sørensen (t.v.) og Monrad Hide, begge Rolls-Royce og Johan Aronsen, Robert Jenssen, John Berg og Knut Roald Holmøy, alle Holmøy-rederiet har gjort klart for bygging av en ny hvitfisk- og reketråler med en nytt steg fremover teknologisk. Foto: Einar Lindbæk

Syv meter ekstra

I tillegg til størrelsen på tråleren, er også et batterisystem integrert i et hybrid fremdriftssystem og melfabrikk noen av nyhetene på den nye tråleren som skal bygges sammenlignet med de trålerne som rederiet har bygget i det siste. De syv ekstra meterne i lengde gir større lastekapasitet på turene og plass til nødvendig utstyr og lager for melproduksjon.

– Vi anslår at det påløper en ekstra kostnad på rundt 30 millioner kroner for å tilpasse båten til melproduksjon. Men det beskjedne prisnivået som er på mel, er det ikke noe som forsvarer en slik investering, men vi gjør det fordi det er god latin for fiskeflåten å utnytte alt vi tar opp fra havet, sier Holmøy.

Prestfjord-tråleren

  • NVC 372 design fra Rolls-Royce
  • NVC Design nr. 4 for Prestfjord AS
  • 77,2 x 17 meter
  • Isklasse 1A*
  • 1500 kubikkmeter fryserom – paller
  • Restråstoffbehandling
  • Mel og olje
  • HSG batteri-hybrid fremdrift
  • PM (permanent magnet) trålvinsjer
  • Energi Management-system

HG mest lønnsomt

Holmøy, som er en tilhenger av filetproduksjon på sjøen, har igjen valgt å se bort fra det og satse på HG-produksjon (hodekappet og sløyt fisk).

– Vi konstatere at det ikke ligger økt lønnsomhet i filetproduksjonen på havet. Om vi skulle ha valgt denne produksjonsformen hadde det ikke blitt gevinst for mannskapet heller. Derfor var valget om HG-produksjon ikke vanskelig, sier Holmøy som mener det er et lavere lønnsnivå for mannskapet som gjør at tilsvarende utenlandske hvitfisktrålere velger ombordproduksjon.

Rederiet vil fortsette med fire trålere som de har i dag inklusiv «Langøy», bygd i 2013, i tillegg til de nevnte.

– Det er ikke bestemt hvilken tråler vi skal ta ut, men strukturen blir videreført med tre av maksimalt fire kvoter på hver av de fire trålerne.

Dyrt å bygge: Prislappen for den nye tråleren blir på over 400 millioner kroner. Illustrasjon: Rolls-Royce

Over 400 millioner 

– Prisen? 

 – Den gå vi ikke ut med, men jeg kan si så mye at det står et firetall først, sier Holmøy og avslører at prisen blir over 400 millioner kroner. 

 – Vi vurderte mange tilbud, også norske, men har gode erfaringer med å bygge i Spania. Vi valgte Godan Shipyard i Asturias på nordkysten av Spania, det samme verftet om bygget «Sunderøy» i 2004.

Også siste nybygg kom fra Spania, men «Holmøy» ble bygget ved et verft i Vigo.

– Vi kunne ha fått det rimeligere andre steder, men valgte det vi anser som den beste løsning tatt i betraktning leveringstid, kapasitet og pris, sier Holmøy.

1,1 milliarder

Dette blir den dyreste tråleren rederiet har bygget. Holmøy må frem med kalkulatoren for å finne totalsummen for de fire trålerne som rederiet har bygget siden 2004 inklusiv den nye som kommer.

– 1,1 milliarder, er summen Holmøy kommer frem til for fire trålere på 16 år før han legger til: – Så kommer kvotene i tillegg.

Og lysten til nybygg stopper ikke med tråleren som skal leveres sommeren 2020.

– Vi har planer om ytterligere en ny tråler, men har ikke tatt fast med noe her, sier Holmøy.

I mellomtiden håper fiskebåtrederiet å bygge en lukket havfarm, «

» for lakseoppdrett om det blir gitt klarsignal for utviklingskonsesjon fra myndighetene.

– Det blir noe helt spesielt og unikt, også det i samarbeid med Rolls-Royce, sier Holmøy stolt om nysatsingen som er på trappene.

NY TRÅLER: Slik blir den nye supertråleren til Prestfjord-rederiet som kommer sommeren 2020. ILLUSTRASJON: Rolls-Royce

Navn er ikke bestemt

Det er ikke bestemt navn for den planlagte tråleren til Prestfjordrederiet på Sortland.

Tråleren har innredning for 29 personer, og det er lagt mye arbeid i å få sikre arbeidsområder. Innredningen – styrehus, messe, dagrom og lugarer er av høy standard, opplyser rederiet og Rolls-Royce.

– Vi er over gjennomsnittet opptatt av teknologi i Prestfjord, og gleder oss til å få nok en superbåt inn i flåten, sier Knut Roald Holmøy.

– Styrke å få hele pakka på et sted

Holmøy sier han i utgangspunktet har vært skeptisk til en leverandør som «har alt og kan levere hele pakka», slik Rolls-Royce kan med design og skipsutstyr.

– Samarbeidet med Rolls-Royce på flere nybygg har visket vekk all skepsis, jeg opplever det heller som en stor styrke at Rolls-Royce lever så mye til båten. De evner å optimaliserer utstyr for optimal effekt og energibruk, oppsummerer Holmøy etter at kontrakten på nytråleren var inngått. 

Design og batteri

Rolls-Royce skal blant annet levere skipsdesign, et batterisystem som regulerer for endringer i last og som er integrert i et hybrid fremdriftssystem. Sentralt i systemet er Hybrid Shaft Generator (HSG) som bidrar til reduserte utslipp. 

Det betyr at tråleren kan skifte mellom å operere dieselelektrisk, diesel-mekanisk eller med en kombinasjon av begge. HSG-systemet vil operere i samspill med den nyeste Bergen B33:45 hovedmotor samt hjelpemotor, og Promas integrert ror- og propellsystem. 

Fartøyet får også permanent magnet (PM) trålvinsjer, dette er elektriske drevne vinsjer som gir svært dynamiske egenskaper for aktivt fiske.

AVTALE: Salgssjef Monrad Hide (t.v.) i Rolls-Royce sin design- og skipsutstyrsavdeling sammen med reder Knut Roald Holmøy i Prestfjordrederiet med den nye tråleren som skal bygges i Spania for levering om to år. Foto: Rolls-Royce