Det ser ut som en renessanse for verftet som har sine røtter som Blaalid Slip og Mek Verksted siden 1923 og som i 2012 med eierskapsskiftet fikk navnet Stadyard. Før de fire båtene som kommer nå, er det blitt to nybygg siden etableringen med Agnar Lyng som ny hovedeier.

-Det løsnet etter at vi fikk oppdraget med å bygge Kenfish sitt unike fiskebåtprosjekt «Fay» og ga flere ordrer på rappen. Nå har vi tre båter til utrusting på verftet samtidig og ytterligere en underveis, sier operativ leder Malvin Silden ved Stadyard.

«Fay»

Design: SC21 «MAX» fra Seacon.

Byggeverft: Stadyard.

Rigges for: Garn og autoline.

Lengde: 20,99 m

Bredde: 10,00 m

Dybde til shelterdekk: 6,80 m

Fryserom: 190 m³

Ensilasjetanker: 25 m³

Den første av de fire nye som slippes fra verftet er «Fay» på 21x10 meter til det ekspansive fiskebåtrederiet Kenfish tilhørende Ken Åke Grahn på Averøy (51 prosent) og Leif Inge Karlsen i Kristiansund (49 prosent).

zoomNY: «Fay» fra Kristiansund skal ha base i Vardø når den i hovedsak skal levere fersk fisk på et høyt kvalitets- og prisnivå til markedet. Båten er bygget på Stadyard.
NY: «Fay» fra Kristiansund skal ha base i Vardø når den i hovedsak skal levere fersk fisk på et høyt kvalitets- og prisnivå til markedet. Båten er bygget på Stadyard.

«Verdens største»

Bak designet «SC21 MAX» fra Måløyselskapet Seacon, er det laget en fiskebåt som kan få betegnelsen «verdens største 21-metering». Dette er en ny stor kystbåt innenfor en maksimal lengdegrense i sitt kvotegrunnlag med 20,99 meter. Hemmeligheten ligger i bredden på ti meter og at båten er bygget på fem høydenivå fra lasterommet i bunn til rorhuset på topp.

Spesiell båt

Båten skulle ha vært levert i august, men ble forsinket blant annet på grunn av at den måtte tilføres vekter i bunnen for å oppnå riktig stabilitet. Prøveturer viser at båten nå oppfører seg etter de beste planer og forutsetninger. «Fay» skal etter planen settes inn line- og garnfiske i Finnmark med base i Vardø hvor de skal levere til sitt eget landanlegg på Svartnes.

-Det er en spesiell båt bygd etter spesielle ønsker fra reder Leif Inge Karlsen. Flere utfordringer er kommet mens vi bygget båten. Med så mye utstyr og så mange spesielle krav, ble det endelige resultatet helt forskjellig fra det som var utgangspunkt i de første tegningene av båten, forklarer Malvin Silden.

zoomBYGGES: «Trondskjær» skal være klar for levering i løpet av mars neste år.
BYGGES: «Trondskjær» skal være klar for levering i løpet av mars neste år.

432 bruttotonn

Dermed har Stadyard bygd den andre «verdens største» for kystflåten. Den forrige var «T.A Senior» på 14,99 meter for et par år siden med litt av de samme forutsetninger: det som man ikke får til i lengden, tar man igjen i bredde og høyde.

432 bruttotonn, er et annet varsel om at det dreier seg om «verdens største 21-metering». Til sammenligning er nybygde «Flobjørn» (19,7x8 meter), bygd i Tyrkia og levert i år, 197 bruttotonn. Svært mange av båtene på knappe 21 meter, er under hundre bruttotonn.

Med så mye utstyr og så mange spesielle krav, ble det endelige resultatet helt forskjellig fra det som var utgangspunkt i de første tegningene av båten

Malvin Silden, Stadyard

Fersk for alle penga

«Fay» er rigget for både garn og linedrift og skal både drive med innfrysing av fisk, men mest av alt levering av fersk fisk. Det er i forbindelse med ferskfiskdriften det største fremskrittet tas hvor nedkjøring av fisk før og etter sløying skal være med på å løfte ferskfisken opp på høyeste kvalitetsnivå.

Det eneste som mangler når båten forlater Stadyard, er fabrikken som er laget spesielt for ferskfiskprosessen om bord. Den kommer om bord i Kristiansund under siste del av utrustningen.

Rederiets planer med båten er tidligere delvis kjent fra artikler i Fiskeribladet, men rederne Ken Åke Grahn og Leif Inge Karlsen vil ikke avsløre mer om planene før båten er endelig ferdig, trolig senere i måneden eller i desember. Det synes likevel åpenbart at det er en liten ferskfiskrevolusjon på kjøl på vei nordover som skal kunne forsyne ferskfiskmarkedet med kvalitets- og prisnivå på absolutt øverste hylle.

zoomVARIASJON: «Fay» skal levere både fersk og fryst fisk og kan drifte både med garn og autoline samtidig.
VARIASJON: «Fay» skal levere både fersk og fryst fisk og kan drifte både med garn og autoline samtidig.

Krevende prosjekt

- Prosjektet ble veldig krevende. Vi ble med på det fordi vi liker å være nyskapende og har den kompetansen som skal til for å lande slike krevende prosjekt på en god måte, sier Malvin Silden som ikke kan ta på seg et tilsvarende prosjekt om det skulle melde seg i morgen. 

 -Det måtte i alle fall blitt til et annet prisnivå. Det ligger i sakens natur at også verft tar sjanser med å ta løs på prosjekt som ikke har vært bygd før og som fører til betydelige endringer underveis. Uansett hva man tegner på forhånd, er det på verftet man får de endelige svarene, sier Silden.

zoomBROA: Det ypperste av utstyr er på plass den innbydende broa på «Fay».
BROA: Det ypperste av utstyr er på plass den innbydende broa på «Fay».

To søstre snart i havn

Silden sier de andre fartøyene som verftet bygger nå, er mer tradisjonelle og bygges på kjente rammer og faktorer. De to neste som kommer er søsterskipene «Støttfjord» til Brødene Bakken på Ørnes rundt årsskiftet og «Trondskjær» til Oddvar Ness AS i Botnhamn i mars neste år. Begge er 37,9x9,8 meter i prisklasse «over hundre millioner» og designet av Skipskompetanse i Måløy.

Disse fartøyene avløses av «Stormhav» til rederiet med samme navn på Sørøya i Finnmark, en 28x9,5 meters båt designet av Seacon for ferdigstillelse i oktober neste år.

zoomNESTE: «Støttfjord» leveres rundt årsskiftet.
NESTE: «Støttfjord» leveres rundt årsskiftet.

Usikkert med «Radek»

I tillegg er det fortsatt litt usikkert om nye «Radek», opprinnelig bestilt fra Stadyard for levering i 2020, skal bygges etter planen. Den Rolls-Royce-designende båten på 47,6x12,6 meter måtte utsettes etter at Fiskeridirektoratet måtte ta noen ekstrarunder med prosessen for godkjenning, slik at rederiet mistet plassen i køen ved skrogverftet og førte til at hele nybygget ble satt på vent.

- Nye ordrer, Silden?

- Det tror jeg kommer. Vi er i et segment hvor det skjer fornying og er godt rustet for nye oppdrag. Vi løser krevende oppdrag og er konkurransedyktige på pris, konstaterer Silden.

zoomNY: «Fay» fra Kristiansund skal ha base i Vardø når den i hovedsak skal levere fersk fisk på et høyt kvalitets- og prisnivå til markedet. Båten er bygget på Stadyard.
NY: «Fay» fra Kristiansund skal ha base i Vardø når den i hovedsak skal levere fersk fisk på et høyt kvalitets- og prisnivå til markedet. Båten er bygget på Stadyard.