Kleven har innvendinger både til LNG, elektrifisering og ammoniakk.

– Vi skal nok bruke olje i lang tid fremover, sier han i denne podkasten:

Det betyr imidlertid ikke at han er opptatt av å selge så mye olje som mulig.

– Man skulle jo tro det at vi hadde interesse av at det ble brukt mest mulig olje. Men det er ikke det vi lever av. Jo mer olje vi selger, desto lavere blir marginen per enhet. Det er viktigere at oljen blir brukt riktig.

Samme jobb

Bunker Oil selger oljeprodukter som diesel og smøreolje, og har kontorer i Ålesund, Bergen og Tromsø.

Trass i at det er et stort internasjonalt press om å kutte CO2-utslipp og en intens jakt på nye drivstofftyper, synes ikke Kleven at jobben hans har forandret seg stort.

– Den har ikke forandret seg på annen måte enn at vi følger med i det. Og så selger vi jo mye HVO. Det er syntetisk diesel fremstilt av biomasse som ikke kan brukes til mat.

For dyrt biodrivstoff

Syntetisk diesel, laget på avfall, kommer mer og mer. Men Kleven er skeptisk til kravene myndighetene stiller. De er nemlig pålagt å blande syntetisk diesel inn i den vanlige dieselen.

I dag er etterspørselen mye større enn produksjonen.

– Vi hadde kanskje håpet at myndighetene kunne tatt det litt mer med ro med å presse frem denne biooljen. Slik som det er nå så stopper det opp fordi det rett og slett blir for dyrt.

Ser etter miljøgevinst

– Du selger jo olje. Hvor mye preger det meningene dine?

– Vi vil ikke selge olje. Vi kan selge all annen energi som driver båter, biler og fly. Vi kan gjerne selge både LNG, ammoniakk og strøm og alt det her. Men jeg ser ikke miljøgevinsten i det.

Hør mer om det og om hvor direktøren tror Bunker Oil er i 2050. Det gjør du ved å trykke på spilleren over. Du finner også Tekfisk i Itunes og på Spotify.

Her er noen utvalgte episoder: