Det sa reder Sigurd Teige da han var med på Tekfisk Direkte forrige uke.

Teige var på scenen under Next Wave-konferansen i Ålesund sammen med teknisk sjef Chris Remøy i Nordnesgruppen og reder Christian Østervold i rederiet Østerfjord.

Her kan du høre dem fortelle om nybyggprosjektene sine:

Stor batteripakke

Teige er i gang med byggingen av «Sunny Lady», et søsterskip av «Libas», som skal gå på både diesel, batteri og naturgass.

Nordnesgruppen, på sin side, valgte å gå for en ombygging for nye «Nordbas». På den har de satt inn en stor batteripakke på 1600 kilowattimer.

Chris Remøy var klar på at diesel ikke vil være veien å gå i fremtiden.

– Rensing er bra, men om du skal over på nullutslipp, må du over på en nullutslippsenergibærer, men jeg tror det er litt langt opp og frem til vi er der, sa han.

Valg av motor

Christian Østervold i Østerfjord AS får bygget en gigantisk autolinebåt i disse dager som skal kombineres med snurrevad.

– Vi har valgt totrinns gir, med to motorer, en stor motor til å steame med og dra snurrevad med. Og så har vi en mindre motor vi skal drive line med og en hjelpemotor til. Vi prøver egentlig å optimalisere de forskjellige fiskeriene med valg av motor, sa han om fremdriftssystemet om bord.

Vil dele erfaringer

Alle de tre var klare på at støtteapparatet har vært viktig for at de har kunnet gå i gang med prosjektene sine.

Det er også en av årsakene til at Nordnesgruppen er opptatt av å dele erfaringene de gjør med andre.

– Når vi får såpass mye støtte som vi gjør, skulle det bare mangle at vi ikke informerer andre om hva som gikk bra og hva som gikk dårlig, sa Remøy.

Hør mer om det, om hva som er viktig for å ta vare på sikkerheten og om hvordan de tre ser for seg at fiskebåter ser ut i 2050.

Det gjør du ved å klikke på spilleren over. Du finner også Tekfisk i Itunes og på Spotify.

Her finner du noen av våre nyeste episoder: