Sølvtrans sin nye brønnbåt «Ronja Christopher» er nå under bygging hos Aas Mek. Verksted. Til høsten er administrerende direktør Einar Eide og hans kolleger i Bremnes Seashore klare for å sette den i drift.

– For å sikre smolten den aller beste starten i sjøfasen, ønsker vi å ha en dedikert smoltbåt, sier Eide i denne podkasten:

Så vidt han vet er det ingen andre brønnbåter som er satt av kun til smolt-frakt.

Bakgrunnen er selskapets satsing på smolt som startet i 2014, forteller Eide. Det innebærer at de nå får jevn tilførsel av postsmolt gjennom året. Produksjonen er kommet opp i omtrent 5000 tonn.

Det var iLaks som først skrev om at brønnbåten er dedikert for smolt.

Båten bygges ved Aas Mek. Verksted og skal etter planen overleveres i september i år. Foto: Bjørn Magne Aas/Aas Mek. Verksted

– Normalen har vært at båtene har vært tatt inn og ut av smolttransporten og gått i annen transport, altså til matfisk eller behandling, sier Eide.

De gjør dette for å få ned smitterisikoen.

– I utgangspunktet skal jo enhver brønnbåt være ren når den starter transport av smolt, men det er store båter og komplekse forhold. Det vil alltid være en viss fare for at det er en biofilm eller annen smittekilde som er tilgjengelig for smolten.

– Hvorfor er det ikke gjort før?

– Det er nok en naturlig forklaring på det. Det er først nå, i alle fall for vår del, at vi er kommet opp på en postsmoltproduksjon som gjør at vi får behov for en brønnbåt stort sett gjennom hele året.

Einar Eide, administrerende direktør i Bremnes Seashore. Foto: Pressefoto

«Ronja Christopher» blir rett under 69,86 meter lang og 17,8 meter bred. Den får en lastekapasitet på 2500 kubikkmeter.

Hør mer om det og om hvorvidt Eide mener at det bør komme krav om egne smoltbåter. Det gjør du ved å trykke på spilleren over. Du finner også Tekfisk i Itunes og på Spotify.

Her er noen utvalgte episoder:

Bremnes Seashore sitt smoltanlegg på Trovåg i Vindafjord. Foto: Bremnes Seashore