Bare ekkoet gir gjenlyd i de store fabrikkhallene der vi treffer Harry Heggholmen, mutters alene. Daglig leder og deleier i Strusshamn båt er en av totalt fire ansatte i Askøy-bedriften. Nå er de tre andre i reisekarantene.

– Men i morgen er det full rulle, sier Heggholmen optimistisk.

Hør Harry Heggholmen fortelle om prosessen rundt det å lage ny båt, om miljø, og om fremtiden i denne Tekfisk-podkasten:

Gammelt båtmiljø

Askøy har i årenes løp hatt mange båtprodusenter. Strusshamn båt holder hus i de gamle lokalene etter ikke helt ukjente Viksund, som fikk over ende i 2016. To nesten ferdigstilte sjarker troner i verkstedshallen. En erfaren fisker vil kanskje kjenne igjen formene under vannlinjen. 799-skroget tar nemlig utgangspunkt i et annet Askøy-design.

– Vi kjøpte to ledige former etter NB Marine, sier Heggholmen.

Til neste år produserer Strusshamn båt en lang større sjark i lokalene på Askøy. Foto: Ketil Svendsen

Nye båter på gammel kjøl

Gamle skrog er fortsatt liv laga. Etter at rettighetene til NB Marine-skrogene ble solgt, blir det flere steder produsert nye fartøy med de populære linjene. I Litauen blir fritidsbåten NB820 i skrivende stund til fiskebåten Myra 800 Fisher. Bak det prosjektet står TBL Holding, som også har rettighetene til de gamle Myra-skrogene.

En arbeidslampe får ennå duge som belysning i det rommelige styrhuset. Foto: Ketil Svendsen

På hjemmebane

Strusshamn båt kjøpte på sin side rettigheter og former til NB870 og NB34 fra Tore Bekken og Erik Allers Albeteam.

På kaien i idylliske Strusshamn står flere støpeformer. Men det er gamle Viksund-former, og en helt annen historie. Heggholmen, som har lang fartstid med bygging av båt, har selv jobbet i Viksund fra 2008 og er definitivt på hjemmebane i lokalene.

Her utfører selskapet service og bygger både fritids- og arbeidsbåter basert på de gamle NB-formene, med gode tilbakemeldinger fra kundene.

En Iveco-motor står klar til montering i en NB 799. Foto: Ketil Svendsen

Nye Nowa 36

På tegnebrettet står nok et fartøy. Speedsjarken Nowa 1035 vil klokke inn under 11 meter, og få en bredde på hele 4,4 meter. Daglig leder forteller at selv om grunndesignet er basert på 3,5 meter brede NB34. Likevel blir Nowa 1035 bli et helt nytt fartøy. I salg byttes navnet Nowa 36, røper han.

– Den nye modellen vil ha en likhet, og mange av de samme løsningene som NB799.

Han legger ut to planker bak den ene.

– Men en god del større. Såpass!

Den nye Nowa 36-sjarken blir markant bredere enn NB 799 som står bak. Harry Heggholmen har lagt ut planker for å vise forskjellen. Foto: Ketil Svendsen

Ønsker og beregninger

Å jobbe frem en ny modell betyr også 3D-design, og samarbeid med skipsingeniører i Maritime Design Consulting. Skrog, motor og utstyr må snakke sammen, og Heggholmen leverer tegninger, ønsker og spesifikasjoner videre til designeren.

– Han utfører stabilitetsberegninger for oss. Det er en del som skal til før båten er klar som produkt.

Har fremtidstro

Den nye sjarken skal være klar for markedet i 2021, og Heggholmen forteller at de skal ha samtale med en mulig kunde.

Daglig leder har god tro på fremtiden. Etterspørselen er god, forteller han. Og regelendringer og krav har vist at tiden var moden for å satse på ny design.

– Vi ser at de eldre fiskebåtene får problemer med nye regelverk, med stabilitet og andre krav.

Støpeform til øvre del av en NB 799 står på vent bakerst i lokalet. Foto: Ketil Svendsen

Tilbakeslagene fra korona har ikke plaget dem så mye. Selv om en del andre italienske motordeler har latt vente på seg, har bruken av Iveco-motorer reddet dagen.

– De er levert av Frydenbø, og de har varer på lager. De kan levere, sier han.

De to farkostene som snart står ferdige blir lillebrødre til den planlagte Nowa 36. Foto: Ketil Svendsen
Service, vedlikehold og nybygg i lokalene på Strusshamn. Foto: Ketil Svendsen
Gamle former fra den gang Viksund holdt til i lokalene preger fortsatt kaiområdet. Foto: Ketil Svendsen
Klar for motor, og med plass til batteripakke om bord. Foto: Ketil Svendsen