Og for all del: vi har langt flere å låne øre til enn smakebitene vi presenterer her!

1. Hva gjør kapteiner når et 20 år langt tokt blir avlyst?

Etter planen skulle «Dr Fridtjof Nansen» seilt langs kysten i Nord-Afrika i 20 år. Da korona lammet verden, kom fartøyet i retur til havforskerne i Bergen. Og der ble det liggende.

Egentlig skulle de vært et helt annet sted, de to kapteinene Tommy Steffensen og Aron Håpoldøy. Mannskapsskiftet på forskningsfartøyet «Dr Fridtjof Nansen» skulle foregått på Las Palmas på Gran Canaria. I stedet møtte Tekfisk dem i et regnfullt Bergen, noen dager etter at fartøyet kom hjem til Bergen.

– Vi hadde ikke noe annet valg enn å ta båten hjem til Norge. Det var stengte grenser overalt, sier Tommy Steffensen i denne podkasten:

2. Seniorrådgiveren er bekymret. Det bør fiskerne også være

På ganske nøyaktig to år har seks norske fiskerier mistet miljøsertifiseringen i MSC. Det gjelder makrell, kolmule, NVG-sild og nordsjøtorsk. 26. april fulgte også torsk og hyse fisket innenfor 12-mila i Nord-Norge etter.

Møt en som bekymrer seg for MSC-situasjonen på vegne av alle norske fiskere. Tor Bjørklund Larsen er seniorrådgiver i Norges Fiskarlag.

– Hovedmotivasjonen for fiskerne å være sertifisert er selvfølgelig markedsadgang og markedspris på råstoffet, sier han i denne podkasten:

3. Visste du at grønngylt kommuniserer gjennom klikk, plopp og grynt?

Det var under snorkling at adferdsforsker Anne Christine Utne Palm for første gang hørte grønngylten. Lydene er så kraftige at de på stille dager kan høres på land.

– Her måtte vi finne ut litt mer! Hva lager de for slags lyder, hvorfor gjør de det, og i hvilken sammenheng lager de lydene?

Nå har forskerne lyttet til leppefisken. Det har gitt verden ny viten om både kjønnsroller og adferd, og om hvordan støy fra mennesker kan påvirke livet i havet.

Hør forskeren fortelle om fascinasjonen for grønngyltens lydrike, og om hvordan enerverende lyder kan påvirke både fisk og forskere på hjemmekontor i denne podkasten:

4. Ny båt hvert tiende år er fast politikk i H.P. Holmeset-rederiet

På Sunnmøre som ellers i bransjen handler det nemlig om å time avskrivingen. Kjetil Holmeset er litt misunnelig på «to andre havgående flåtetyper» som nyter godt av bedre inntjening. Det stopper ikke rederen fra å være stolt av og dedikert til autoline, og ikke minst aller nyeste «Geir».

– Peise på, som vi sier på Sunnmøre.

Linebåten «Geir» ble levert 16. mai i år, og Kjetil må ty til både fotball og Drillo når han blir bedt om å beskrive fartøyet i denne podkasten:

5. Det skjer ting på Askøy. Tradisjonen tro blir det båt av det

Velkjente NB Marine-former har fått nytt liv og design av båtbyggerne på Askøy. I 2021 får NB799 følge av en større, og langt bredere sjark.

Bare ekkoet gir gjenlyd i de store fabrikkhallene der vi treffer Harry Heggholmen, mutters alene. Daglig leder og deleier i Strusshamn båt er en av totalt fire ansatte i Askøy-bedriften. Nå er de tre andre i reisekarantene.

– Men i morgen er det full rulle, sier Heggholmen optimistisk.

Hør Harry Heggholmen fortelle om prosessen rundt det å lage ny båt, om miljø, og om fremtiden i denne Tekfisk-podkasten:

Du finner også Tekfisk i iTunes og på Spotify.

Her finner du noen av våre nyeste episoder:

Forskernes samling av egg gir viktig kunnskap om kysttorsken

Delikatessen til 3000 kroner kiloet kan rydde opp i miljøkatastrofe

Designeren bruker fiskeslo for å lage spiselig «plast»

Om noen år skal krillbåtene til Aker Biomarine gå på ammoniakk