I april startet stålkuttingen ved Cemre Shipyard i Tyrkia. «Sunny Lady» er en ny pelagisk tråler/ringnotsnurper som Teige Rederi får bygget.

– Vi er nå kommet så langt at en tredjedel av blokkene eller seksjonene er ferdig stålkutta og under bygging, sier Ole Kristensen i denne podkasten:

Dette er den andre skipet i en serie på to. Liegruppen kontraherte «Libas» vel et år før Teige Rederi på samme verft i Tyrkia. Det er Salt Ship Design som har utviklet designet sammen med rederiene.

Bortsett fra noen komponenter og fiskeriutstyr har båtene samme teknologi i bunn.

– Det er dual fuel-maskiner, med LNG-fremdrift og mange energibesparende løsninger, sier Kristensen.

Båten skulle blitt ferdig mot slutten av neste år, men blir forsinket av koronaviruset. Ole Kristensen håper på levering mot vårparten i 2022. Foto: Teige Rederi

Stillere gass

Båten utstyres med en 350 kubikkmeter stor LNG-tank i kombinasjon med diesel og en stor batteripakke.

– Dette blir på en måte havets hybrid-Toyota. I bunn ligger det en dieselmotor som er modifisert sånn at den også kan kjøre på gass, sier Kristensen.

Dersom fiskerne skulle få problemer med gasstilførselen til motoren, vil den sømløst gå over på diesel.

– Du vil ikke merke det en gang, annet enn at det blir litt mer støy om bord i båten.

Stor, men effektiv

Den 86,5 ganger 18,8 meter store båten blir lengre, større og tyngre i vekt på grunn av gasstanken.

– Den krever mer energi å drive den. Dette er forsøkt begrenset så mye som mulig med gode linjer på båten og gode sjøegenskaper, som gjør at den er mest mulig effektiv. Men det er ikke til å komme forbi at du trenger en større båt, og dermed blir det en dyrere båt når du skal ha LNG-fremdrift, sier Kristensen.

Ole Kristensen sammen med reder Sigurd Teige. Foto: Pressefoto

Sjøsettes om et år

– Det er ikke slik at vinninga går opp i spinninga?

– Absolutt ikke. Vi har selvfølgelig et litt høyere energiforbruk i forhold til en båt uten LNG som du vil kunne bygge litt mindre. Det har ikke noen stor betydning, og på en sånn båt er det gjort mange tiltak for å effektivisere energibruken om bord.

Sjøsettingen av «Sunny Lady» er satt til august neste år, og overleveringen til vårparten året etter. Prosjektet er forsinket på grunn av koronapandemien.

Hør mer om hvordan det er å følge opp et slikt prosjekt på digitale plattformer ved å klikke på spilleren over. Du finner også Tekfisk i Itunes og på Spotify.

Her er noen utvalgte episoder fra før sommeren:

Modell av «Sunny Lady». Foto: Teige Rederi.
Verftet sender bilder og rapporten fra fremdriften i byggeprosjektet. Foto: Teige Rederi
Om du bygger i Norge, Japan eller Tyrkia, er det akkurat de samme prosessene du skal gjennom, mener Ole Kristensen. Foto: Teige Rederi