Det nye forskningsfartøyet skal gå kystnært fra Trøndelag og nordover.

Rederisjef Per W. Nieuwejaar ved Havforskningsinstituttet forteller at de har fått tilbud fra fire verft, både norske og utenlandske.

- Vi skal ha møte med hver av dem mandag og tirsdag kommende uke for å gå gjennom tilbudene, sier han til Tekfisk.

De fire verftene får mulighet til å levre et endelig tilbud etter møtene med Havforskningsinstituttet.

Vår eller sommer

- Hvordan er kvaliteten på tilbudene?

- Noen har gjort det bedre enn andre, men det er absolutt grunnlag for å komme i mål med et av dem, sier Nieuwejaar.

En avtale kan tidligst være på plass i februar. Deretter skal verft og designerne ved LMG Marin diskutere prosjektet.

- Om vi er heldige, er vi i gang med byggingen sent på våren, tidlig på sommeren, sier Nieuwejaar

Ny kystkunnskap

Havforskningsinstituttet og Nord Universitet blir hovedbrukerne av den nye båten. Pengene, 110 millioner kroner, ble gitt av regjeringen i vår som et tiltak for å demme opp for koronakrisen.

Skipet skal bidra til å utvikle ny kunnskap om norskekysten, noe som på sikt vil effektivisere forvaltningen av kystsonene, ifølge Nord universitet.

Ruster også opp

60 millioner kroner er også gitt til oppgradering av seks forskningsfartøy. «G.O. Sars» får mest med 17,6 millioner kroner. Pengene går blant annet til opprusting av tekniske og vitenskapelige system, ny mann over bord-båt, nytt havneaggregat og system for behandling av ballastvann i tråd med nye miljøkrav.

«Johan Hjort» og «Kristine Bonnevie» få ny eller oppgradert akselgenerator, oppgraderte vinsjer og fornying av møbler og interiør.