For det er ikke fritt for at det så rimelig mørkt ut der han satt mutters alene i leiligheten sin i Tromsø i dagene rundt nedstengningen 12. mars 2020.

Da hadde Svein Roger Karlsen og to kolleger akkurat kommet hjem etter en reise til ulike verft i Sør-Norge. De var godt i gang med å forhandle kontrakt om byggingen av nye «Arnøytind», båten de lanserte sammen med Naval Consult på Lofotfishing året før.

10. mars var de på Gardermoen, og det var det som noen dager senere skulle sette dem i den etter hvert så famøse «søringkarantene».

– Ikke helt greit

En ting var selve nedstengningen, noe annet var dagene etter når det begynte å gå opp for dem og resten av Norge hvor store konsekvenser pandemien kunne få.

Karlsen driver rederi og har snurperen og snurrevadfartøyet «Arnøytind» sammen med broren Jan-Ketil Karlsen. De hadde jobbet med nybyggplaner i svært mange år.

Innestengt i leiligheten – attpåtil med gitter foran vinduene på grunn av fasadeoppussing – måtte rederne innse at det ikke ville bli noen kontrakt på nybygg i denne omgangen.

– Kronekursen stupte jo de dagene. Euroen og dollaren ble jo svindyre, og verkstedet trakk seg etter noen dager, forteller Karlsen. – Da var det ikke helt greit.

Dette var utsikten til Svein Roger Karlsen de første dagene av nedstengningen. Foto: Privat

Jobbet med livssituasjonen

Han holdt kontakt med omverdenen via Facebook og andre sosiale medier.

– Prosjektet ble ikke jobbet mer med. Jeg jobbet med livssituasjonen i stedet, sier Karlsen med en liten latter. – Det ble litt sjekking på nettet og sånn.

Og arbeidet har tydeligvis båret frukter, for i løpet av telefonintervjuet kommer samboeren inn døren.

– Det gikk bra etter hvert.

Nybåten leveres etter planen sommeren 2022. Foto: Naval Consult

Skrog bygges i Polen

Og ettersom kronekursen stabiliserte seg mer overfor euro og dollar utover høsten, tok rederiet opp igjen forhandlingene med verft i Norge. I september var en avtale på plass med Stadyard. Og nå er byggingen av skroget i gang i Polen.

– De har bygget hele bunnseksjonen. På slutten av året skal den til Stadyard, og så er det overlevering på seinsommeren 2022.

Svein Roger Karlsen og samboeren Rita Slettum. Foto: Privat

– Gleder du deg?

– Ja, er du på styr? Klart det. Det beste blir å ta i bruk et helt nytt verktøy. Alt er nytt. Jeg husker ikke lenger hvordan det er.

Nye «Arnøytind» blir 50 ganger 12 meter og rigges for snurrevad og not. Lasterommet blir på 500 kubikkmeter.

Større batteri

I de månedene prosjektet lå på is, gjorde Karlsen og broren en liten endring for nybygget: Batteripakken er nå økt fra rundt 300 kilowattime til 722 kilowattime.

– Batteri er kommet ganske langt, og vi hørte mye om at for eksempel folka bak «Statfjord» og «Trondskjær» var veldig fornøyde med batteri.

Nye «Arnøytind» kan bruke batteri både under fiske og i transport, forteller Karlsen.

I fjor høst innførte Enova ordningen «batteri i fartøy» som skal gjøre det enklere å få støtte til batteri- og landstrømprosjekter. Karlsen forteller at de kom bedre ut med den nye ordningen, og at de kan vente en støtte på litt over 11 millioner kroner til båtprosjektet.

– Hva koster båten?

– Det må vi vente med å si noe om. Det er et voldsomt løft for rederiet, men vi har bygget opp egenkapital over mange år.

«Arnøytind»
  • 50 x 12 meter med et lasterom på 500 kubikkmeter.
  • Designet av Naval Consult og bygges av Stadyard AS.
  • Skroget bygges på Stoznia Wizla i Polen.
  • Ror, styremaskin mm. leveres av Rolls Royce
  • Gi og propell leveres av Kumera Helseth
  • Dieselmotorer leveres av Pon Power
  • Varmegjennvinning leveres av Ulmatec Pyro
  • RSW mm leveres av Kuldeteknisk AS
  • Dekksutstyr og hydrolikk leveres av Lofoten Hydrolikk og Triplex
  • Pumper leveres av Allweiler
  • Fiskepumpe leveres av Seaquest
  • Sidepropeller leveres av ZF
  • Vakumanlegg leveres av C-flow
  • Fabrikk leveres av Melbu systems
  • Elektrisk installasjon leveres av Ulvesund
  • Elektronikk leveres av Barents Elektronikk i samarbeid med Ulvesund
  • Hybridsystem mm. leveres av Elmarin
  • Ventilasjon leveres av Isovent.

Rom for dårlige år

Korona har naturlig nok satt sitt preg på fiskeriåret for rederiet.

– I starten merket vi ikke så mye annet enn restriksjoner på reise. Fiskeprisene holdt seg jo greit på våren. Men så stengte England og hyseprisene ble dårligere utover våren og sommeren. Men vi hadde nå lagt et løp for 2020, så det kjørte vi på, sier Karlsen.

På sommeren var det hysefiske ved Bjørnøya og utpå høsten var det makrell og sild som gjaldt. Det hele gikk høvelig greit, men Karlsen og kollegene merket at også her ble prisene lavere enn året før.

– Omsetningen vår i 2020 ble rundt 10 prosent lavere enn vi hadde sett for oss.

– Hva har det å si for rederiet?

– Det har ikke så voldsomt mye å si. Fiskeriene har svingt opp og ned i alle tider, så det er vi vant med. Vi har rom for noen dårlige år innimellom.

Jan-Ketil Karlsen (til v.) i Arnøytind og Andreas Kongsvik i Naval Consult henger opp tegning av nye «Arnøytind" på Lofotfishing i 2019. Foto: Camilla Aadland

Fortsetter med gamlebåten

Driftsopplegget er ikke spikret ennå, men rederiet har kvotegrunnlag for to båter. Så det kan ligge an til at de beholder gamlebåten.

– Vi hadde en kjempestor oppgradering på den i 2016, så den er helt «up-to-date», sier Karlsen.

Rederiet har fått raudåtetillatelse, og om de kaster seg på dette fisket blir det med gamlebåten. Den er nemlig rigget for trål i tillegg til snurrevad og not.

Gamlebåten«Arnøytind» har fungert godt i over 20 år. Foto: Privat

Troen på hverdagen

– Hvordan har du det nå?

– Nå er det fint. Båten bygges, og samboeren svirrer rundt føttene. Nå er livet topp igjen.

– Så du for deg å ha det sånn for et år siden?

– Absolutt ikke. Det er jo som natt og dag. Nå er det funnet opp vaksiner, og vi har tro på å få en normal hverdag igjen.

Til høsten håper Svein Roger Karlsen å kunne reise til Polen og ta nybygget i øyesyn. Foreløpig holdes rederiet oppdatert via digitale møter og i ukentlige rapporter.

– Vi kan gå om bord i båten på en tv-skjer. Det er noe litt annet å bygge nå enn i 2000. Vi har et utrolig godt bilde av hvordan det blir seende ut om bord.