Det nær 15 meter lange multifartøyet ble overlevert fra Folla Maritime Service til rederiet Vigrunn AS forrige uke. Siden har rederbrødrene på Frøya jobbet for å få båten klar til torskefiske på Senja.

– Vi holder på å få montert garnutstyret her hjemme nå og håper å få testet båten mot helga eller til uka, sier André Vikan til Tekfisk.

Reiser nordover så fort de kan

Fiskerne regner med å prøve ut båten en ukes tid før de setter kursen mot Senja for å få fisket torskekvoten på 170 tonn.

– Vi har dårlig tid på å komme oss nordover. Vi skulle gjerne vært der 10. januar, sier Vikan.

– Er dere stressa?

– Njæææ, vi kunne i alle fall godt ha vært der nå. Vi vet jo ikke hvordan sesongen blir så vi er spente.

– Hvor sikker er dere på å få fisket kvoten med helt ny båt?

– Så lenge vi får levert torsken, så skal vi være ferdig på en måneds tid. Men det er markedet og korona som bestemmer i disse tider.


Les også: En lang ferd mot gode kompromisser er over når Aquasjarken nå er overlevert


«Vigrunn» rigges for garn og teiner. Foto: Greger Samuelsen/Folla Maritime Service

Garn, teiner og not

«Frøymann» har to fartøyinstrukser: En for lasteskip/brønnbåt og en for fiskebåt. Lasterommet er gjort så stort som mulig og utrustet for frakt av rensefisk. I tillegg er den utrustet til fiske og fangst av mange arter.

Aluminiumsbåten rigges for garn- og teinefiske. I tillegg skal Vikan-brødrene også bruke noe not.

To kraner gjør også at båten kan brukes til ulike oppdrag for oppdrettsnæringen.

«Frøymann»
  • Mål: 14,96m x 7,0m
  • Fartøyet er designet av Marin Design
  • Amco Veba kraner: Truck Tec
  • Hovedmotor: NOGVA-SCANIA DI13 500
  • Generatorer: NOGVA John Deere og NOGVA Nanni QLS DS
  • Propellanlegg: NOGVA Motorfabrikk
  • Elektro, navigasjon og kommunikasjon: Brattvåg Elektro
  • Nokker: Tennfjord
  • Thrustere: Sleipner SH-700

Rensefisk til våren

Når torsken er berget, er vårplanen å bruke båten til å frakte rensefisk for Måsøval Fiskeoppdrett og Ervik Laks og Ørret,

Vikan-brødrene har nemlig ført rensefisk for oppdrettsnæringen i sju år allerede. Da de bestemte seg for å bygge nytt, var det like greit å bygge og gå godkjent båten som brønnbåt også.

– I april-mai blir det fullt kjørt med rensefisk, først med oppdrettet rognkjeks og så med villfanget leppefisk på sommeren, sier André Vikan.

På sommeren blir det også blåkveitefiske, og etter hvert blir det breiflabb og seigarn. På høsten skal de dra krepseteiner med båten.

– Vi kan drive med alt, forsikrer fiskeren.

Rederiet har også en leppefiskkvote, men den fiskes med en 33 fots speedsjark.

Ble forsinket

«Frøymann» skulle etter planen vært levert i fjor høst.

– Hva skjedde?

– Som for de fleste var det korona. Vi har mistet mye rensefiskkjøring og seifisket. Nå kommer vi oss seint nordover, så det har litt å si. Men vi får ikke gjort noe med det, så nå må vi bare se fremover, sier Vikan.

Rederiet har til sammen seks mann i mannskapet og alle er utålmodige etter å få satt i gang.

– Ja, nå er det bare toppers. Det blir bra når vi kommer oss av gårde.

Nybåten betyr en investering på mellom 19 og 20 millioner kroner noe som er innenfor det rederiet regnet med.

– Alt kjentes bra ut

Så langt har fiskerne bare fått testet nybåten på turen hjem fra verftet i Flatanger.

– Alt kjentes bra ut, sier Vikan. – vi har fått kjenne hvordan den er i sjøen og hvordan den er i marsjfart. Fart og forbruk var som vi trodde, og den virker rolig i sjøen.

– Har dere måttet gjøre noen kompromisser siden båten er bygget både som fiskebåt og brønnbåt?

-Ja, brønnbåtkravene krever så store lugarer, så messa ble litt mindre enn vi hadde planlagt, sier Vikan.

Noen kompromisser på utstyr og plass for fiskeriet kom derimot ikke på tale.

– Vi har tenkt godt fremover. Når vi er tilbake fra torskefiske, skal vi installere en sløyemaskin. Det skal gjøre oss mer effektive, sier Vikan.

Sløyemaskinen er en «Loppa» fra Havfront.